18. Ulusal Turizm Kongresi, Mardin, Türkiye, 18 - 22 Ekim 2017, cilt.1, sa.1, ss.775-785
Yerel yiyecekler bir destinasyona ait turistik ürünün önemli bir parçasını
oluşturmaktadır. Ancak, yerel yiyeceklerin bir turistik ürün olarak
değerlendirilmesinde yiyecek ve içecek yöneticileri ile mutfak şeflerinin rolü ve
etkisi gözden kaçırılmamalıdır. Buradan hareketle bu kavramsal çalışmada
yiyecek ve içecek hizmeti sunan işletmelerdeki mutfak şeflerinin, yöneticilerin ve
işletme sahiplerinin yerel yiyecek satın alma ve kullanma davranışına yönelik
algıladıkları fayda ile buna ilişkin olası engellerin tespit edilmesi
amaçlanmaktadır. Faydaların ve engellerin tespit edilmesinde alanyazın
taramasına dayalı ikincil verilerden yararlanılmıştır. Alanyazın taramasından
edinilen bilgilere bağlı olarak yerel yiyecek satın alma ve kullanımına yönelik
başlıca algılanan faydaların; “halkla ilişkileri iyileştirmesi”, “yiyeceklerin
maliyetinin uygun olması”, “az miktarlarda satın alınabilmesi”, “yiyeceklerin taze
olması” ve “yiyeceklerin kaynağının bilinmesi” olduğu anlaşılmaktadır. Öte
yandan yerel yiyecek kullanımına ilişkin başlıca algılanan engellerin ise; “yıl
boyunca bulunamaması (mevsimsellik)”, “birçok tedarikçiyle çalışma
zorunluluğu”, “ürün tedarikinde yetersizlik”, “paketlerin boyutlarındaki
tutarsızlık” ve “yerel ve bölgesel düzenlemeler” olduğu ortaya çıkmaktadır.
Sonuçta, yerel üreticilere, tedarikçilere, nihai tüketicilere ve yerel halka yönelik
önerilerde bulunulmaktadır. Bu çerçevede, ilgili bilgi birikimine ve uygulamaya
dönük katkılar sunacağı söylenebilir.