TÜBİTAK ARAŞTIRMA PROJELERİNE KATILIM GÖSTEREN VE GÖSTERMEYEN ÖĞRENCİLERİN ÖZGÜVEN BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERLE İNCELENMESİ


Aydın A., Aydın F.

INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL HUMANITIES SCIENCES RESEARCH (JSHSR), cilt.9, sa.88, ss.2017-2028, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Çalışmanın amacı, gençleri düşünmeye, gözlemlemeye, merak etmeye, araştırmaya teşvik eden, ileride karşılaşabilecekleri problemleri çözebilmeleri için 21.yy. becerilerine sahip olarak yetişmesini amaçlayan TÜBİTAK Lise Öğrencileri Araştırma Projelerinin öğrencilerin özgüven düzeylerine etkisini belirlemektir. Kesitsel tipteki bu çalışma, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Kayseri ilinde meslek lisesinde okuyan 229 ve diğer liselerden son 3 yılda TÜBİTAK Lise Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışmasına en az bölge sergisi düzeyinde katılmış 227 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğrencilerin sosyo-demografik ve kültürel özelliklerine ilişkin bilgileri içeren anket formu ve “Öz-Güven Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde student t testi, varyans analizi uygulanmış, değişkenler arasınkaki ilişkinin değerlendirilmesinde Pearson korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin sosyo-demografik değişkenleri araştırma projelerine katılım gösteren ve göstermeyen öğrencilere göre yüzde olarak verilmiştir. Araştırma projelerine katılan öğrencilerin özgüven düzeylerinin anlamlı şekilde katılmayanlara göre yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin özgüven puanlarının cinsiyete, sınıf düzeyine, okul türüne, gelir düzeyine, aile tutumuna, anne-baba durumu ve eğitim düzeyine göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.