Uluslararası Sanat ve Estetik Dergisi, cilt.2, sa.2, ss.1-17, 2019 (Hakemli Dergi)
Sanatsal yaratma sürecinde pek çok faktör yer alır. Deneysel sanatta (experimental art) ise bu
faktörlerin görülür veya hissedilir duruma dönüşmesi gerekir. Çoğunlukla sanatçıların bu
etmenleri anlamlandırması ve bir bağlama oturtması onların hazır bulunuşluklarına bağlıdır. Bir
sanatçının yaşamında hazır bulunuşluk seviyesine göre, tam da ihtiyaç duyduğu anda tesadüfü
bulması, onu kavraması ve bunu bir başlangıç noktası olarak görmesi, aynı zamanda
bulduklarını bir itici güç olarak kullanmasının yollarını keşfetmesi oldukça önemlidir. Bu keşif
süreci yaratıcılık terimine karşılık gelebilir. Bu süreç literatür bağlamında “görsel düşünme” ve
“materyal temelli düşünme” yoluyla ilerleyen bir tür bilgi yapılanması olarak da görülmektedir.
Burada sunulan analiz, aslında disiplinlerarası araştırmacıların bilgiyi arama davranışına ilişkin
daha geniş bir çalışmanın sadece bir parçasıdır. Bu araştırmanın amacı bilgi arayışında “mutlu
rastlantıların” doğasını göz önünde bulundurarak hem koşullardan ve stratejilerden kaynaklanan
bir olgu hemde bilgi edinme amaçlı olarak sanatsal yaratma sürecinde rol oynayan hatta bir
amacı olmayan veya amaçsız bir bileşen olarak görülen “Serendipity” kavramını yeniden
yorumlamaktır.
Araştırma Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü 2018-2019 Resim Anasanat Dalı,
Yüksek Lisans Programındaki Atölye uygulamaları I –II dersi ve bu dersi alan 10 (on)
öğrenciden nitel yolla elde edilen verilerle sınırlıdır. Araştırma bir katılımsız eylem araştırması
olup, veriler gözlem ve görüşmeden faydalanılan bir durum çalışması olarak yapılandırılmıştır.
Veriler içerik analizine tabii tutularak bulgulara ulaşılmıştır. Bu çalışma ile “Serendipity”
kavramının doğasında yer alan “deney” olgusunun, hem görsel düşünme hem de materyal
temelli düşünme yapısıyla örtüşen yanları literatür yardımıyla destekleyerek, araştırma bulguları
yaratıcılık sürecinin bir strateji olarak tanımlayamama sorununa işaret ederken atölye
uygulamalarında bir uygulama önerisi geliştirme faaliyeti bağlamında anlamlı hale getirilmeye çalışılmıştır. Araştırmada öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerinin materyaller ve algılarıyla
birlikte harekete geçirilmesinde sanatsal yaratma sürecindeki etmenlerin anlamlandırılması ve
bağlamsallaştırma gibi özellikle sanatsal yaratma sürecindeki becerilerin oluşumu ve
geliştirmesindeki Serendipity kavramının rolü özellikle görsel ve materyal temelli düşünme
izleğinde eylem içinde ele alınması gerekliliği sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Serendipity, mutlu tesadüf, deneysellik, Sanat, Yaratıcılık, görsel
düşünme.