Uluslararası Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli Dergisi, cilt.5, sa.2, ss.206-235, 2022 (Hakemli Dergi)
COVID-19 pandemisi sürecinde yüz yüze eğitim yapmanın imkânsızlığı, eğitimin senkron/canlı dersler üzerinden yapılmasını gerekli kılmıştır. Bu eğitimlerde öğreten ve öğrenen arasında karşılıklı iletişimi sağlayabilecek yegâne araç web kamerasıdır. Uzaktan senkron eğitimlerde çok az sayıda öğrenci web kamerasını açarak derslere katılırken öğrencilerin çoğunluğu web kamerasını açmamayı tercih etmiştir. Bu çalışmanın amacını da öğrencilerin niçin web kameralarını açmadıklarını, web kamerasını açan öğrencilerin ise derse katılımlarının dışında farklı motivasyonlarla hareket edip etmediğini anlamak oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemi desenlerinden fenomenolojinin benimsendiği bu çalışmada 21 üniversite öğrencisi ile derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin arkadaşlarından sıyrılmasını sağlaması, özgüvenlerini arttırması ve öz disiplini sağlaması öğrencilerin web kamera açmalarındaki temel motivasyonlar olarak öne çıkmaktadır. Web kamera öğrencilerde akademik başarı ile özdeşleşmektedir. Öğretim elemanlarının ders işleyiş şekli, öğrencinin ekranda nasıl görüneceğiyle ilgili duyduğu endişeler ve rahatlıktan ödün vermek istememeleri öğrencileri web kamera açmamaya sevk eden unsurlar olarak ön plana çıkmaktadır. Web kamera onlar için zahmet anlamına gelmektedir. Web kamerasını açmayan öğrencilerin tamamında sürü psikolojisi hissinin yoğun olarak yaşandığı görülmüştür.
The impossibility of conducting face-to-face education during the COVID-19 pandemic made it necessary to conduct the education through synchronous/live lessons. The only tool that can provide mutual communication between the teacher and the learner in this education is the webcam. In remote synchronous education, very few students turned on their webcams and attended the classes, while the majority of the students chose not to turn on the webcam. The purpose of this study is to understand why the students do not turn on their webcams, and whether the students who open the webcam act with different motivations other than their participation in the lesson. In this study, which used phenomenology as one of the qualitative research method designs, in-depth interviews were conducted with 21 university students. According to the findings, the main motives for students to open their webcams are to distinguish themselves from their peers, boost self-confidence, and provide self-discipline. Webcam usage among students is related to academic success. The primary reasons why students do not use webcams are their concerns about how they appear on the screen, their reluctance to give up comfort, and the way their instructors conduct class. Webcam means trouble for them. It is observed that all students who do not turn on their webcams experience intense herd psychology.