LİSE ÖĞRENCİLERİNİN STEM KARİYER İLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ


Eroğlu S., Bektaş O., Karaca M.

Ases II. International Conference On Social Sciences, Kayseri, Türkiye, 19 - 22 Ağustos 2022, ss.85-94

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kayseri
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.85-94
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Teknoloji ve beraberinde bilginin ışık hızında değiştiği 21. yüzyılın gerekleri düşünüldüğünde,

mevcut ekonomik yarışta kalabilmek için öncelikli alanlarda yetişmiş nitelikli iş gücü oluşturmak

büyük önem arz etmektedir. Nitelikli iş gücü oluşturmak için, yeni nesil mühendis, matematikçi ve

bilim insanlarının yetiştirilmesine katkı sağlayarak STEM eğitiminin geleceğe yön vereceğinin altı

çizilmektedir. Ayrıca yüksek teknoloji alanındaki boşluğu doldurmak için 21. yüzyıl becerileri ile

yetiştirilmiş öğrencilerin STEM eğitimi ile olabileceği artık bilinmektedir. Bu açıdan bakıldığında,

STEM alanlarında yetişmiş nitelikli iş gücü günümüz iş dünyası için önemli olup, öğrencilerin bu

alanlarla ilgili mesleklere yönlendirilmesi gerekmektedir. Araştırmanın amacı, katılımcıların STEM

mesleklerine yönelik ilgilerinin belirlenmesidir. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden genel

tarama (survey) yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini, 2020-2021 öğretim yılında Kayseri

ili Melikgazi ilçesinde bulunan bir lisede öğrenim gören 9. sınıf seviyesinde 133 öğrenci

oluşturmaktadır. Araştırma verileri, Kier, Blanchard, Osborne ve Albert tarafından 2013 yılında

geliştirilen ve Koyunlu Unlu ve arkadaşları (2016) tarafından Türkçeye uyarlanan STEM Career

Interest Survey (STEM-CIS) ölçeğini kullanarak toplanmıştır. STEM-CIS ölçeği 5’li Likert tipinde

(1=Kesinlikle katılmıyorum, 5= Kesinlikle katılıyorum) ve 4 faktörlü (fen-teknoloji-mühendislikmatematik)

bir yapıya sahip olup, bu çalışmada ölçeğin her bir faktör altında 10 soru içeren formu

kullanılmıştır. STEM-CIS ölçeği (α=.91) ile ölçeğe ait alt boyutlar için (Fen: α=.85, Matematik:

α=.82, Teknoloji α=.90 ve Mühendislik: α=.93) Cronbach’s alpha güvenirlik katsayısı hesaplanmış

ve yüksek güvenirlik değerlerine ulaşılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 25 paket programı ile analiz

edilmiştir. Katılımcıların STEM mesleklerine yönelik genel eğilimlerini tespit edebilmek için her bir

katılımcı için ölçek ile ilgili STEM toplam puanları hesaplanmıştır. Yapılan analiz sonuçlarına

bakıldığında; toplam puanların 109 ile 200 puan arasında değiştiği görülmüş ve toplam puanların

ortalaması 157.34 olarak hesaplanmıştır. Bu ölçekten alınabilecek en yüksek puanın 5*40=200, en

düşük puanın ise 1*40=40`dür. Alanyazından destekle, ortalama puanlar toplam madde sayısına

bölünmüş ve elde edilen ortalama 2,60 kritik değeri üzerinden incelenmiştir. Buna göre 2,60

değerinin üstünde kalanlar yüksek ilgi olarak kabul edilmiştir. Dolayısıyla, katılımcıların STEM

mesleklerine yönelik genel eğilimlerinin olumlu yönde ve yüksek seviyede olduğu sonucuna

varılmıştır. Çalışma sonuçları dikkate alınarak, öğrencilerin STEM mesleklerine yönelik ilgilerinin

arttırılması için ilgi düzeylerinin erken yaşlarda belirlenerek gerekli önlemlerin alınması, cinsiyet,

akademik başarı, aile gibi faktörler açısından farklı sosyoekonomik ve coğrafi bölgelerde de

çalışmalar yapılarak sonuç karşılaştırması yapılması şeklinde önerilerde bulunulmuştur.