Sosyal Bilimler Lisesi Öğrencilerinin Yükseköğretim Hakkındaki Düşünceleri ve Yükseköğretime Yönelim Durumları


Creative Commons License

Özbudak M., Öner G.

6th Internatıonal Symposıum of Educatıon and Values, Antalya, Türkiye, 27 - 30 Ekim 2022, ss.60-61

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.60-61
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

2020-2021 eğitim-öğretim yılı Milli Eğitim İstatistiklerine göre Türkiye’de resmi ve özel olmak üzere genel, mesleki ve teknik ile din öğretimi veren toplamda 12.972 ortaöğretim kurumu mevcuttur. Genel ortaöğretim kategorisinde bulunan 6.876 okulun 3.483’ünü resmi ortaöğretim kurumları oluşturmaktadır. Bu kategoride 2.871 okul ve toplamda 1 milyon 918 bini aşkın öğrencisiyle Anadolu Liseleri en büyük payı oluşturmaktadır. Onu takiben 322 okul ve 134 bini aşkın öğrencisiyle Fen Liseleri gelmektedir. Araştırmanın konusunu oluşturan Sosyal Bilimler Liseleri’nin ise 92 okul ve yaklaşık 43 bin öğrencisi bulunmaktadır. İlk kez 2003 yılında İstanbul’da açılan Sosyal Bilimler Liseleri, ortaöğretimin genel amaçlarıyla birlikte çeşitli sosyal bilimler alanlarında öğrencilerin birer bilim insanı olarak yetiştirilmesi amaçlamaktadır. Bu kapsamda araştırmanın amacı sosyal bilimler lisesi öğrencilerinin sosyal bilimler liselerini tercih etme nedenleri, sosyal bilimler liselerine ilişkin görüşleri ile yükseköğretime ilişkin hedef ve beklentilerini ortaya koymaktır. Temel nitel araştırmadan yararlanılan bu çalışmada veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu iki farklı sosyal bilimler lisesinin 11. ve 12. sınıflarında öğrenim gören 30 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılardan elde edilen veriler nitel veri analiz tekniklerinden betimsel ve içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda sosyal bilimler lisesi öğrencilerinin yükseköğretime devam etme eğiliminde ve sosyal bilimler lisesine ilişkin olumlu görüşlere sahip oldukları ile üniversite için tercih etmeyi düşündükleri başlıca bilimlerin hukuk, psikoloji ve siyasal bilimler olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışma TÜBİTAK Bilim İnsanı Destekleme Daire Başkanlığı tarafından 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında 1919B012102831 başvuru numarasıyla desteklenmiştir.