10. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB), Nevşehir, Türkiye, 27 - 29 Nisan 2018, ss.387
Sosyal bilgiler, ilkokul ve ortaokul düzeylerindeki bireylerin toplumsal varoluşunu gerçekleştirmek amacıyla ihtiyaç duydukları çeşitli sosyal ve beşeri bilim içeriklerinin harmanlanarak verildiği bir derstir. Sosyal bilgilerin doğası gereği konuları yaşamla iç içedir. Bu nedenle konuların öğretiminde yerel coğrafyada yer alan unsurlara öncelik verilerek bireyin bulunduğu çevreyi anlamasına ve küreseli anlamlandırmasına yardımcı olmaktadır. 2017 yılında Milli Eğitim Bakanlığı tüm ortaokullarda 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerine seçmeli olarak verilmek üzere “Şehrimiz ... Dersi Öğretim Programı” yayınlamıştır. "Şehrimiz …" adlı bu dersin, tıpkı sosyal bilgilerde olduğu gibi, tarih, coğrafya, ekonomi, felsefe, psikoloji, sosyoloji, antropoloji, etnografya, sanat ve estetik gibi farklı sosyal bilim alanlarının birbirleriyle ilişkilendirilerek yani disiplinler arası bir yaklaşımla verileceği ifade edilmiştir. “Şehrimiz …” dersinin gerek felsefi ve eğitimsel temelleri, gerek ise de içeriği sosyal bilgiler ile çeşitli benzerlikler göstermektedir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, “Şehrimiz …” ve “Sosyal Bilgiler” Dersi Öğretim Programlarını hedef, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme ve değerlendirme ögeleri açısından karşılaştırarak incelemek ve alanyazından hareketle her iki dersin benzerlik ve farklılıklarını saptamaktır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme kullanılmıştır. Çalışma sonucunda ele alınan öğretim programları ve alanyazından hareketle yorum ve önerilerde bulunulacaktır. |
|
Anahtar Kelimeler: Şehrimiz Dersi, Sosyal Bilgiler, Yerel Coğrafya. |