19. yüzyıl felsefesinin önemli bir düşünürü olan Dilthey’in amacı tin bilimlerini, epistemolojik ve metodolojik açıdan temellendirmektir. Dilthey bu amacı gerçekleştirmek için tin bilimlerinin yöntemini “anlama” olarak belirlemiştir. Anlama Tin bilimleri için verimli bir zemin teşkil eder ve yeni bir dünya açan özelliğe sahiptir. Dilthey’in Tin bilimlerini temellendirmek amacı ile yazdığı en önemli eserlerinden biri “Tin Bilimlerine Giriş” adlı eseridir. Bu eserde Dilthey hem metafiziğe hem de psikolojiye getirdiği eleştiriler ile dikkat çeker. Dilthey bu eserinde psikoloji konusunda “anlamaya dayalı psikoloji” ve “açıklamaya dayalı psikoloji” ayrımı yapmıştır. “Açıklamaya dayalı” psikoloji bugün bizlerin bildiği klasik psikolojidir. Dilthey’e göre bu psikoloji içsel tecrübeye yeterince önem vermez ve sadece genel yasaya dönüşebilecek durumları inceler. Buna karşılık Dilthey “anlamaya dayalı psikoloji” anlayışını ortaya koymuştur. “Anlamaya dayalı psikoloji” bireyin içsel tecrübesine önem verip onu bir bütün olarak ele alır. Dilthey metafizik konusunda ise hayatı anlamlandırmak için metafiziğe ihtiyaç duyduğumuzu fakat geleneksel metafiziğin bugün geldiği noktada hayat ile olan bağlarını kesmiş olduğuna dikkat çeker. Bu anlamda yapılması gereken şey hayat ile olan bağları koparmadan bir metafizik anlayış ortaya koymaktır. Anlama metodunun psikoloji ve metafizik üzerinden Tin bilimlerine nüfuz etmesi önemlidir. Hem metafizikte hem de psikolojinin Tin bilimlerine dâhil olabilmesin koşulu “anlama” metodunu bu iki disiplinin içerisine yerleştirilmesinden geçmektedir.
Dilthey, who is an important thinker of 19th century philosophy, aims to ground the human sciences epistemologically and methodologically. Dilthey determined the method of spiritual sciences as "understanding" in order to realize this aim. Understanding constitutes a fertile ground for the spiritual sciences and has a new world-opening feature. One of Dilthey's most important works that he wrote with the aim of grounding the spiritual sciences is his work called "Introduction to Spiritual Sciences". In this work, psychology Dilthey draws attention with his criticisms of both metaphysics and psychology. In this work, Dilthey made a distinction between "psychology based on understanding" and "psychology based on explanation" in psychology. “Explanation-based” psychology is the classical psychology we know today. According to Dilthey, this psychology does not attach enough importance to inner experience and only examines situations that can become general law. In contrast, Dilthey put forward the understanding of "psychology based on understanding". “Comprehension psychology” attaches importance to the individual's inner experience and treats it as a whole. On the subject of metaphysics, Dilthey draws attention to the fact that we need metaphysics to make sense of life, but that traditional metaphysics has cut its ties with life at the point it has reached today. In this sense, what needs to be done is to reveal a metaphysical understanding without breaking the ties with life. The penetration of the method of understanding into spiritual sciences such as psychology and metaphysics has an important place. The condition for both metaphysics and psychology to be included in the spiritual sciences is to settle the "understanding" method within these two disciplines.