Türkiye'deki Kore Dili Eğitimi ve İki Ülke Arasındaki Kültürel İlişkiler


Creative Commons License

Türközü S. G.

The 17th International Conference on Korean Language And Culture Education Society (KLACES 2025), Kyoto, Japonya, 11 - 12 Şubat 2025, cilt.1, ss.355-363, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Kyoto
  • Basıldığı Ülke: Japonya
  • Sayfa Sayıları: ss.355-363
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türkiye’de Korece eğitiminin en belirgin özelliği, üniversitelerde dört yıllık bir lisans programı olarak başlamış olmasıdır. 2025 yılı, Türkiye’de üniversite düzeyinde Korece eğitiminin başlamasının 36. yılına denk gelmektedir. Korece eğitimi ilk olarak 1989 yılında Ankara Üniversitesi’nde Kore Dili ve Edebiyatı Bölümü’nün kurulmasıyla başlamıştır. Daha sonra Kayseri’de bulunan Erciyes Üniversitesi’nde 1998 yılında Kore Dili ve Edebiyatı Bölümü kurulmuş, 2003 yılından itibaren öğrenci kabul edilerek Korece eğitimi verilmeye başlanmıştır.

Türkiye’de Korece eğitimi yaklaşık 15 yıl boyunca yalnızca üniversitelerin lisans programları kapsamında yürütülmüştür. 2000’li yıllarda Türkiye’de Kore Akımı’nın (Hallyu) etkisinin hissedilmeye başlaması ve Türklerin Koreceye olan ilgisinin artmasıyla birlikte, Korece öğretimi amacıyla özel kurumlar da açılmaya başlamıştır. 2003 yılında İstanbul’da Korece öğreten ilk özel kurs açılmıştır. 2000’li yılların ortalarından itibaren bu tür özel kurumların sayısı artmış, Kore Kültür Merkezi ve Sejong Enstitüsü gibi kurumlar kurulmuştur. Ayrıca birçok üniversitede seçmeli dersleri kapsamında da Korece eğitimi verilmeye başlanmış; son olarak 2016 yılında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi bünyesinde Kore Dili ve Edebiyatı Bölümü’nün kurulmasıyla, Kore Dili ve Edebiyatı bölümü bulunan üniversite sayısı üçe yükselmiştir.

Günümüzde Türkiye’de Korece ile ilgili eğitim, çeşitli üniversitelerde lisans ya da seçmeli dersler kapsamında yürütülmekte; bunun yanı sıra Sejong Enstitüsü, Kore Kültür Merkezi ve özel kurslar gibi birçok kurumda da verilmektedir. 2018 yılında ise Türkiye’de ilk kez liselerde ikinci yabancı dil olarak Korece eğitimi başlatılmıştır. Ayrıca Kore Akımı’nın etkisiyle Kore dizilerine, filmlerine ve K-Pop’a ilgi duyan Türkler, Koreceyi kendi kendilerine öğrenmeye başlamışlardır. Bu öğrenicilerin kullandıkları öğrenme materyalleri çoğunlukla Türkiye’de yayımlanan Korece ders kitapları ve internet kaynaklarıdır.

Bu çalışmada öncelikle iki ülke arasındaki resmî ilişkiler ve kültürel etkileşim ele alınacaktır. Ardından Türkiye’de yürütülmekte olan Korece eğitiminin mevcut durumu ortaya konacaktır.