Türk Mutfak Kültüründe Çikolata, Şekerleme ve Türevlerinin Coğrafi İşaretli Ürünler Kapsamında Değerlendirilmesi


ÇANAKÇI S.

Journal of Tourism and Gastronomy Studies, cilt.13, sa.2, ss.1297-1310, 2025 (TRDizin) identifier identifier

Özet

Coğrafi işaret, bir bölgeye özgü ürünleri tanımlar ve bu ürünlerin o bölgede üretilmesi, işlenmesi veya hazırlanması için belirli koşulların sağlanmasını gerektirir. Çikolata ve şekerleme gibi tatlılar, Türk kültüründe önemli bir yere sahiptir. Çikolata ve şekerlemenin coğrafi işaret altına alınması, bu ürünlerin kalitesinin ve benzersizliğinin korunmasına yardımcı olur. Bu araştırmanın amacı, coğrafi işaret kavramını ve uygulamasını açıklamak ve özellikle çikolata ve şekerleme gibi Türk kültüründe önemli bir yere sahip olan ürünlerin coğrafi işaret altına alınmasının önemini vurgulamaktır. . Tescil almış ve tescil alma sürecinde olan şekerlemelere bakıldığında genel olarak pekmez, nişasta, ceviz, fındık, fıstık vb. ürünlerden oluşan pestil, köme ve cevizli sucuk gibi ürünler ağırlıkta olduğu, çikolatalara bakıldığında ise tescil almış veya tescil almaya aday gösterilmiş hiçbir çikolata veya çikolatalı ürünün bulunmadığı ortaya çıkmıştır.
A geographical indication identifies products specific to a region and requires certain conditions to be met for the production, processing or preparation of these products in that region. Sweets such as chocolate and confectionery have an important place in Turkish culture. GI designation of chocolate and confectionery helps to protect the quality and uniqueness of these products. The aim of this research is to explain the concept and application of geographical indication and to emphasize the importance of geographical indication of products that have an important place in Turkish culture, especially chocolate and confectionery. When we look at the confectionery products that have been registered and are in the process of obtaining registration, it is revealed that products such as pestil, köme and walnut sausage, which are generally composed of molasses, starch, walnuts, hazelnuts, peanuts, etc., are predominant, while when we look at chocolates, it is revealed that there are no chocolate or chocolate products that have been registered or nominated for registration.