İlköğretim Okullarında Verilen Müzik Eğitimi ve Müziğin Öğrenciler Üzerindeki Faydalarına İlişkin Halil Bedii Yönetken’in Düşünceleri


Creative Commons License

Kolukırık K., Alkan K. Y.

Türk İslam Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi, cilt.7, sa.13, ss.57-68, 2012 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 13
  • Basım Tarihi: 2012
  • Dergi Adı: Türk İslam Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: MLA - Modern Language Association Database, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.57-68
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bu makalede Halil Bedii Yönetken‟in ilköğretim okullarında verilen müzik eğitimi ve müziğin çocuklar üzerindeki faydalarına ilişkin düşünceleri tespit edilmiştir. Yönetken, 1927 yılında Osmanlı Türkçesi ile Ġlk Mekteplerde Gınâ’nın Usûl Tedrîsi adlı bir kitap yazmıştır. Kitap, 1927 yılında ilkokul müzik öğretmenlerine has Maarif Vekâleti Talim ve Terbiye Dairesi tarafından kabul edilmiştir. Yönetken kitabında, ilköğretim seviyesindeki çocuklara verilen müzik eğitimi ile ilgili birçok konuya değinmiş, yaşadığı dönem itibarı ile müzik öğretmenlerinde bulunması gereken vasıfları, ilköğretim düzeyindeki öğrencilere öğretilecek müzik eserlerinin niteliklerini değerlendirmiştir. Onun bu görüşleri, günümüz müzik eğitiminde de pedagojik açıdan önemini korumaktadır. Yönetken‟in Müzik Eğitim Bilimi açısından önem taşıyan düşünceleri, bu makale ile müzik eğitimi veren öğretmen ve akademisyenlerin dikkatine sunulmuştur.

Anahtar kelimeler: Müzik, Halil Bedii Yönetken, müziğin bedensel- ruhsal faydaları.