Yeni Medyada İslamofobik Söylemin Üretimi: Facebook Örneği


Koç Ç. T.

Medya ve Din Araştırmaları Dergisi (Online) , cilt.1, sa.2, ss.211-242, 2018 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 1 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: Medya ve Din Araştırmaları Dergisi (Online)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.211-242
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Facebook, Twitter gibi sosyal ağlar, hızlı bir şekilde haber ve bilgiler sunan, haber ve bilgilerin yeniden

okunabildiği, bunlarla ilgili tartışma yapılabildiği küresel bir forum özelliği göstermektedir. Ünlü

kişilerden sanatçılara, politikacılara kadar sosyal ağlar, kişilerin fikirlerini kitlelere iletmede ve kitleleri

yönlendirmede etkili ve hızlı bir yöntem olarak kullanılmaktadır. Sosyal ağlar bütün bu özellikleri

nedeniyle söylem üretiminde ve dağıtımında geleneksel medyaya göre daha tercih edilir hale gelmiştir.

Facebook üzerinde, İslamofobik söyleme sahip 35 adet site tespit edilmiştir. Bu çalışmada 35 İslamofobik

site içinden ‘amaçlı rastgele örnekleme’ tekniğiyle ‘Anti-İslam Alliance’ ve ‘Stop Islamization of The

World’ isimli siteler incelenmek üzere seçilmiştir. Çalışmada, her iki sitede gönderiler kısmında, 2017 ve

2018 yılları arasında yayınlanmış içerikler ve içeriklerin altındaki yorumlar inceleme kapsamına alınmıştır.

Araştırmanın sınırlılığı bakımından yayınlanmış haber, fotoğraf ve video arasından en çok beğenilen,

yorum alan ya da paylaşılan 10 içerik, eleştirel söylem analiziyle incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda,

Müslüman kelimesinin barbar, şeytani, sabit fikirli, eğitimsiz (cahil), terörist, sert, deli, vahşi, gözü

dönmüş, kelimeleriyle birlikte kullanıldığı görülmüştür. Yine benzer bir şekilde İslam dini terör dini,

pedofiliyi destekleyen din, totaliter bir ideoloji, şeytanın tarikatı, ‘barbar’ ve ‘ilkel’ toplumların inancı,

savaşın ideolojik silahı gibi olumsuz şekilde nitelendirilmiştir.