Listening skills and listening comprehension are again systematic applications tried to be improved should be measured and evaluated systematic training activities during the learning process. But unfortunately is a well-known fact that situation is not given required background to develop and evaluate their listening and listening comprehension qualifications of students. There are trainees who evaluate with graded scoring keys if only a little acting in a process assessment approach the state of development of listening skills of students after implementing the training programs appropriate to the constructivist approach philosophy. This form of practice, cannot serve for the full purpose and cannot fulfill its complementary function because of. this practice is not prevalent, non-objectivity, etc. The aim of this study to gain awareness of the ability to understand the listening comprehension of students in Turkish education can be measured and evaluated with written exams. For this purpose, have been through a sample work made necessary explanations that may be included in the measurement tool the flow of evaluation process and the evaluation questions. In terms of modeling the application similar to the six texts and texts used to assess students' ability to understand what they read implemented in written exams. For this aim, were prepared under text questions in the written exam format, the listening text prepared as a sound file and the text on the written exam. In this study have been tried to be shown with sample applications that can be measured and evaluated through written exams the ability of students to understand what they are listening besides evaluation of process evaluation approach using graded scaling key just like the evaluation of the reading skills of the students.
Öğrenme süreçlerindeki sistemli eğitim etkinlikleriyle geliştirilmeye çalışılan dinleme becerisi ve dinlediğini anlayabilme yeterliği yinesistemli uygulamalarla ölçülüp değerlendirilmesi gerekir. Ancak ne yazık ki öğrencilerin dinleme ve dinlediğini anlama yeterlikleriningeliştirilmesine ve değerlendirilmesine gereken önemin verilmediği bilinen bir durumdur. Yapılandırmacı yaklaşım felsefesine uyguneğitim programlarının uygulanmaya konulmasından sonra öğrencilerin dinleme becerisinin gelişim durumunun belirlenmesinde kısmende olsa süreç değerlendirme yaklaşımıyla hareket ederek dereceli puanlama anahtarlarıyla değerlendirme yapan eğitimcilerbulunmaktadır. Ne var ki bu uygulama biçimi yaygınlık kazanmaması, nesnel davranmama gibi durumlardan dolayı tam anlamıylaamaca hizmet edememekte ve tamamlayıcı işlevini yerine getirememektedir.Bu çalışmanın amacı, Türkçe eğitiminde öğrencilerin dinlediğini anlama yeterliklerinin yazılı sınavlarla da ölçülüpdeğerlendirilebileceğinin farkındalığını kazandırmaktır. Bu amaçla örnek bir çalışma üzerinden değerlendirme sürecinin akışı ve ölçmearacında yer verilebilecek değerlendirme sorularına yer verilerek gerekli açıklamalarda bulunulmuştur. Uygulamaya model olmasıaçısından yazılı sınavlarda uygulanagelen öğrencilerin okuduğunu anlama becerisini değerlendirmek üzere kullanılan metin ve metinaltı sorulara benzer şekilde yazılı formatında ses dosyası olarak hazırlanmış dinleme metni ve dinlenilen metinle ilgili yazılı sınavkâğıdında yer verilen metin altı soruları hazırlanmıştır. Bu çalışmada öğrencilerin dinlediğini anlama yeterliklerinin dereceli puanlamaanahtarı kullanılarak süreç değerlendirme yaklaşımıyla değerlendirilmesi yanında tıpkı öğrencilerin okuduğunu anlama becerisinindeğerlendirilmesi gibi yazılı sınavlar aracılığıyla ölçülüp değerlendirilebileceği uygulama örneğiyle gösterilmeye çalışılmıştır.