Eleştirel Düşünme Becerisine ve Öğretimine İlişkin Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi


Çevik A. N., Öner G.

The 17th International Educational Community Symposium, Antalya, Türkiye, 2 - 06 Kasım 2023, ss.1-2

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Düşünme, entelektüel birtakım becerileri içeren zihinsel bir süreç olarak ifade edilebilir. Alanyazın incelendiğinde yaratıcı, yenilikçi, yansıtıcı, üstbilişsel gibi türleri olan düşünme becerilerinden biri de eleştirel düşünme becerisidir. Yunanca kökenli bir kavram olan eleştiri, yargılama sanatı olarak ifade edilmiş ve ilk kez Sokrates tarafından kullanılmıştır. Eleştirel düşünme ise akıl yürütme, analiz ve değerlendirme gibi zihinsel süreçleri içeren bir düşünme biçimidir. Sokrates’in deyişiyle ise kısaca “bir şeyi iyi veya kötü yanlarıyla değerlendirme” olarak tanımlanabilir. Günümüzde sıklıkla kompleks ilişki, olay ve durumlar ağı ile karşı karşıya kalındığı göz önünde bulundurulduğunda eleştirel düşünme becerisinin önemi ortaya çıkmaktadır. Eleştirel düşünme beceresinin kazandırılabileceği, ortaokul düzeyinde, en önemli derslerden biri de etkili vatandaş yetiştirme misyonuna sahip olan sosyal bilgiler dersidir. Eleştirel düşünme becerisi Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim programının temel becerilerindendir. Dolayısıyla sosyal bilgiler dersiyle oluşturulmak istenen etkili vatandaşın özelliklerinden birisi de eleştirel düşünme becerisinin öğrenme-öğretme sürecine dahil edilmesi önem taşımaktadır. Bu kapsamda araştırmanın amacı sosyal bilgiler öğretmenlerinin eleştirel düşünme becerisine ilişkin düşünce ve öğretim sürecindeki uygulamalarını tespit etmektir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden temel nitel araştırma ile dizayn edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 20 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla bireysel gerçekleştirilen görüşmelerden elde edilmiştir. Elde edilen veriler nitel veri analiz tekniklerinden betimsel ve içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler derslerinde eleştirel düşünme becerisinin kullanılması öğrencilerin konulara eleştirel yaklaşmalarını sağladığı, sorgulama yeteneklerini geliştirdiği, farklı düşüncelere saygı duymayı ve empati yeteneklerini geliştirdiğini ortaya koymuştur. Bu çalışma TÜBİTAK Bilim İnsanı Destekleme Daire Başkanlığı tarafından 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında 1919B012105625 başvuru numarasıyla desteklenmiştir.