In the tourism sector, which is a human and service-oriented field, many new technologies have been used in recent years. The use of these technologies, which are more common especially in accommodation and food and beverage businesses, is also becoming widespread by travel agencies and tour operators. While this situation provides some advantages for travel agencies and tour operators, it creates question marks for the profession of tourist guides who do business with them. So much so that the professional tourist guides, who play key roles in the center of the tourist experience, are gradually replaced by information-communication technologies and artificial intelligence technologies, especially for technology-enhanced tourism experiences. In this context, this study aims to examine the effects of information-communication and artificial intelligence technologies, which have developed greatly in recent years, on the tourist guiding profession. For this purpose, a literature review was carried out within the scope of the study and no similar study was found. Based on the "Technology-Enhanced Tourism Experience" model put forward by Neuhofer, Buhalis and Ladkin (2012), a semi-structured questionnaire was created to be applied to tourist guides by classifying before, during and after the tours. Then, interviews were conducted with 20 people who are practicing the tourist guiding profession in Turkey. In the light of the information obtained, a SWOT analysis has been made, and the strengths and weaknesses, opportunities and threats that information-communication and artificial intelligence technologies have provided to the professional tourist guiding profession have been revealed.
İnsan ve hizmet odaklı bir alan olan turizm sektöründe son yıllarda pek çok yeni teknolojiler kullanılmaktadır. Özellikle konaklama ve yiyecek içecek işletmeleri özelinde daha yaygın olan bu teknolojilerin kullanımı seyahat acentaları ve tur operatörleri tarafından da yaygınlaşmaktadır. Bu durum seyahat acentaları ve tur operatörleri için birtakım avantajlar sağlarken onlar ile birebir iş yapan turist rehberlerinin mesleği için soru işaretleri yaratmaktadır. Öyle ki, turist deneyiminin merkezinde kilit roller üstlenen profesyonel turist rehberlerinin yerini yavaş yavaş teknoloji destekli turizm deneyimi özelinde bilgi ve iletişim teknolojileri ile yapay zekâ teknolojileri almaktadır. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı, son yıllarda büyük gelişme gösteren bilgi-iletişim ve yapay zekâ teknolojilerinin turist rehberliği mesleği üzerindeki etkilerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışma kapsamında öncelikle literatür taraması gerçekleştirilmiş, benzer bir çalışmaya rastlanılmamıştır. Neuhofer, Buhalis ve Ladkin (2012) tarafından ortaya konulan "Teknoloji Destekli Turizm Deneyimi" modelinden hareketle tur öncesi, tur esnası ve tur sonrasına yönelik sınıflandırmaya gidilerek turist rehberlerine uygulanmak üzere yarı yapılandırılmış bir soru formu oluşturulmuştur. Ardından, Türkiye'de turist rehberliği mesleğini icra eden 20 kişi ile mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bilgiler ışığında SWOT (GZFT) analizi yapılmış, bilgi-iletişim ve yapay zekâ teknolojilerinin profesyonel turist rehberliği mesleğine sağlamış olduğu güçlü ve zayıf yönler ile fırsat ve tehditler ortaya konulmuştur.