OKUL YÖNETİMİNDE KADIN YÖNETİCİLERİN KARŞILAŞTIĞI SORUNLAR


Manolova Yalçın O., Cingöz O., Akkaya S.

WORLD WOMEN CONFERENCE-VI, Ankara, Türkiye, 17 - 19 Eylül 2023, ss.381-382

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.381-382
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmada devlet okullarında yönetim süreçlerinde kadın yöneticilerin karşılaştığı sorunlar araştırılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomonoloji modeli uygun görülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu Kayseri ilinin 5 merkez ilçesinde, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında görev yapmakta olan 17 kadın okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda; kadın okul yöneticilerinin beklentilerinin karşılanma durumu ile ilgili görüşleri incelendiğinde araştırmaya dâhil olan grubun yarısının mesleğe başlamadan önceki beklentilerinin olumlu bir şekilde gerçekleştiği, güç ve statünün kazanıldığı, mesleğin beraberinde getirdiği zorlukların aşıldığı görülürken diğer yarısının beklentilerinin karşılanmadığı, şartların zorlayıcı ve fırsat eşitsizliği nedeniyle pişmanlık ve hayal kırıklığı yaşadığı görülmektedir. Kadın okul yöneticilerinin büyük çoğunluğunun görevi esnasında erkek yöneticilerle sorun yaşadığı görülmektedir. Bu sorunların başlıca nedenleri, cinsiyet ayrımcılığı, kadınların küçümsenmesi, kadınların başarılarını görmezden gelinmesi ve iş dağılımında yapılan adaletsizlikler olarak sıralanmaktadır. Araştırmaya katılan kadın okul yöneticilerinin çoğunluğu öğretmenler ve öğrenciler ile sorun yaşamadığını belirtirken bir kısmının kadın öğretmenlerle kıskançlık ve dışlanma konularında sorun yaşadıkları; bir kısmının ise erkek öğretmenlerle cinsiyete dayalı ön yargı ve kadını yönetici olarak kabullenmeme gibi konularda sorun yaşadığı görülmüştür. Katılımcıların genelinin okulda erkek velilerle sorun yaşadığı ve bu sorunun ana nedeninin erkek velilerdeki “kadından yönetici olmaz” önyargısı olduğu görülmektedir. Diğer yandan katılımcılarının geneli okul yönetimi süreçlerinde üst makamlarla sorun yaşamadığını belirtmiştir. Katılımcıların çoğunun kariyer planlamaları konusunda, bulunduğu konumda devam etme ve statü olarak yükselme planlarının olduğu görülürken bazı kadın okul yöneticilerinin ise çalışma saatlerinin uzun olması, görev sorumluluğun ağır olması, stres faktörü, aile sorumluluklarını ihmal etme endişeleri ve okulda bulunduğu statüden dolayı yalnızlık ve dışlanma gibi sebeplerle yöneticilik görevinden ayrılmak istediği görülmektedir. Sonuç olarak kadın okul yöneticilerinin bir kısmının okul yönetiminde sorunlar yaşadığı görülse de çoğunluğun mesleklerine sıkı sıkıya sarılarak yöneticilik görevlerine devam etmeyi ve statüsel olarak yükselmeyi arzuladıkları görülmüştür. Anahtar Sözcükler: okul, yönetim, kadın okul yöneticisi, yönetim sorunları.