WORLD WOMEN CONFERENCE-VI, Ankara, Türkiye, 17 - 19 Eylül 2023, ss.381-382
Bu araştırmada devlet okullarında yönetim süreçlerinde kadın yöneticilerin karşılaştığı
sorunlar araştırılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomonoloji modeli
uygun görülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu Kayseri ilinin 5 merkez ilçesinde, Milli
Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında görev yapmakta olan 17 kadın okul yöneticisi
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve
içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda; kadın okul
yöneticilerinin beklentilerinin karşılanma durumu ile ilgili görüşleri incelendiğinde
araştırmaya dâhil olan grubun yarısının mesleğe başlamadan önceki beklentilerinin olumlu bir
şekilde gerçekleştiği, güç ve statünün kazanıldığı, mesleğin beraberinde getirdiği zorlukların
aşıldığı görülürken diğer yarısının beklentilerinin karşılanmadığı, şartların zorlayıcı ve fırsat
eşitsizliği nedeniyle pişmanlık ve hayal kırıklığı yaşadığı görülmektedir. Kadın okul
yöneticilerinin büyük çoğunluğunun görevi esnasında erkek yöneticilerle sorun yaşadığı
görülmektedir. Bu sorunların başlıca nedenleri, cinsiyet ayrımcılığı, kadınların
küçümsenmesi, kadınların başarılarını görmezden gelinmesi ve iş dağılımında yapılan
adaletsizlikler olarak sıralanmaktadır. Araştırmaya katılan kadın okul yöneticilerinin
çoğunluğu öğretmenler ve öğrenciler ile sorun yaşamadığını belirtirken bir kısmının kadın
öğretmenlerle kıskançlık ve dışlanma konularında sorun yaşadıkları; bir kısmının ise erkek
öğretmenlerle cinsiyete dayalı ön yargı ve kadını yönetici olarak kabullenmeme gibi
konularda sorun yaşadığı görülmüştür. Katılımcıların genelinin okulda erkek velilerle sorun
yaşadığı ve bu sorunun ana nedeninin erkek velilerdeki “kadından yönetici olmaz” önyargısı
olduğu görülmektedir. Diğer yandan katılımcılarının geneli okul yönetimi süreçlerinde üst
makamlarla sorun yaşamadığını belirtmiştir. Katılımcıların çoğunun kariyer planlamaları
konusunda, bulunduğu konumda devam etme ve statü olarak yükselme planlarının olduğu
görülürken bazı kadın okul yöneticilerinin ise çalışma saatlerinin uzun olması, görev
sorumluluğun ağır olması, stres faktörü, aile sorumluluklarını ihmal etme endişeleri ve okulda
bulunduğu statüden dolayı yalnızlık ve dışlanma gibi sebeplerle yöneticilik görevinden
ayrılmak istediği görülmektedir. Sonuç olarak kadın okul yöneticilerinin bir kısmının okul
yönetiminde sorunlar yaşadığı görülse de çoğunluğun mesleklerine sıkı sıkıya sarılarak
yöneticilik görevlerine devam etmeyi ve statüsel olarak yükselmeyi arzuladıkları görülmüştür.
Anahtar Sözcükler: okul, yönetim, kadın okul yöneticisi, yönetim sorunları.