Computer Game Addiction and Quality of Life in Preadolescents: A Cross-Sectional Study


Creative Commons License

ÇALIŞKAN Z., KOÇ E. T., ERDEM E.

Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, vol.16, no.1, pp.62-72, 2024 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Objective: This study was conducted to determine the rate and risk factors of computer game addiction and its relation with the quality of life in preadolescents.Material and Methods: The sam- ple of this descriptive and cross-sectional study consisted of 439 (ngirls=239, nboys=200) preadolescents. Data were collected using a fam- ily and child information form, the Computer Game Addiction Scale for Children (CGASC), and the Pediatric Quality of Life Inventory child form. Data were assessed using descriptive statistics, the independent samples t-test, one-way analysis of variance (Post-hoc Tukey), Pear- son correlation, and univariate and multiple logistic regression analy- sis. Results: According to the CGASC scores of the preadolescents, 12.8% were determined as “risky users”. Multiple binary logistic re- gression analysis results revealed the most important factors affecting the possibility of preadolescents’ becoming risky users for computer game addiction as gender, weekend computer gaming duration (hours/day), and the quality of life scores (p<0.01). There was a nega- tive, weak and (p<0.001) significant relationship between computer game addiction scores and quality of life scores of preadolescents. The increase in quality of life scores of preadolescents decreased the possi- bility of being a “risky user” in terms of computer game addiction (p<0.001). Conclusion: It is recommended to attempt to increase the quality of life of preadolescents in order to protect them from computer game addiction.
Amaç: Bu çalışma, preadölesanlarda bilgisayar oyun bağımlı- lığını, etkileyen risk faktörlerini ve ya şam kalitesi ile ili şkisini belir- lemek amac ıyla yap ılmıştır. Gereç ve Yöntemler: Kesitsel ve tanımlayıcı tipte olan bu çalışmanın örneklemini, 439 preadölesan (kız: n=239, erkek: n=200) olu şturmuştur. Veriler, aile ve çocuk bilgi formu, Çocuklar için Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği ve Pediatrik Yaşam Kalitesi Envanteri çocuk formu kullanılarak toplanmıştır. Ve- riler, tanımlayıcı istatistikler, bağımsız örneklem t-testi, varyans ana- lizi (Post-hoc Tukey), Pearson korelasyon, “univariate” ve “multiple” lojistik regresyon analizi kullan ılarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Preadölesanların, Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği puanlarına göre %12,8’inin “riskli kullan ıcı” olduğu belirlenmiştir. Yapılan multiple lojistik regresyon analizi sonuçlarına göre preadölesanların bilgisayar oyun bağımlılığı açısından “riskli kullanıcı” olma durumlarını etkile- yen en önemli faktörlerin; cinsiyet, hafta sonu bilgisayar oyun süresi (h/gün) ve yaşam kalitesi puanları olduğu bulunmuştur (p<0,01). Prea- dölesanların, bilgisayar oyun ba ğımlılığı puanları ile yaşam kalitesi puanları arasında negatif yönde ve zayıf düzeyde anlamlı bir ilişki bu- lunmuştur (p<0,001). Preadölesanlar ın yaşam kalitesi puanlar ındaki artış, bilgisayar oyunu ba ğımlılığı açısından “riskli kullan ıcı” olma olasılığını azaltmıştır (p<0,001). Sonuç: Preadölesanları bilgisayar oyun bağımlılığından korumada onların yaşam kalitelerini artırmaya yönelik girişimlerin yapılması önerilmektedir.