Öğretmen Adaylarının TÜBİTAK’a ve Lisans Projelerine Yönelik Farkındalıklarının ve Yeterliklerinin İncelenmesi


Creative Commons License

Koçak F., Öner G.

6th Internatıonal Symposıum of Educatıon and Values, Antalya, Türkiye, 27 - 30 Ekim 2022, ss.58-59

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.58-59
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yükseköğretim Kurulu’nun 2021 yılı verilerine göre Türkiye’de 129’u devlet, 79’i vakıf olmak üzere 208 üniversite bulunuyor. Üniversitelerde faklı programlar aracılığıyla öğrenciler ilgileri ve beklentileri doğrultusunda çeşitli bilgi, beceri, değer ve tutumlar kazanmaktadırlar. Bu kazanımlardan biri de araştırma becerisi ve proje kültürüdür. Bu kazanımlar bitirme projesi, dönem projesi gibi formal bir şekilde olabileceği gibi üniversite dışından farklı kurum ve kuruluşların desteğiyle informal şekilde de olabilmektedir. İnformal olarak üniversite öğrencilerinin gerçekleştirebileceği başlıca projelerden birini ise TÜBİTAK’ın Bilim İnsanı Destekleme Daire Başkanlığı tarafından gerçekleştirilen 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı ile 2209-B - Üniversite Öğrencileri Sanayiye Yönelik Araştırma Projeleri Desteği Programı’dır. Yaygın kanı nedeniyle daha çok temel bilimler alanıyla özdeşleştirilen projeler sosyal bilimler alanında da önemli bir yere sahiptir. Sosyal bilimler alanında ise erken yaşlardan itibaren öğrencilerde proje hazırlama, araştırma yapma ve bilimsel etik gibi konuların kazandırılmasında önemli bir yere sahip olan eğitim alanında projelerin ayrı bir öneme sahip olması beklenmektedir. Bu kapsamda araştırmanın amacı eğitim fakültesinin farklı programlarında öğrenim gören öğretmen adaylarının lisans projelerine ve TÜBİTAK’a ilişkin farkındalık ve yeterliklerini ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemini Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 204 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama aracını araştırmacılar tarafından geliştirilen 24 kapalı uçlu sorudan oluşan beşli likert tipi bir yeterlik ve farkındalık anketi oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri SPSS 16 programında istatistiksel analizler kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların tamamına yakını TÜBİTAK’ı ve faaliyetlerinin farkında oldukları, eğitimde proje hazırlama dersini alan ve bir lisans projesine başvurmuş öğretmen adaylarının yeterlik ve farkındalıklarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada yeterlik ve farkındalığın cinsiyete göre farklılaşmadığı ancak programa göre, sosyal bilgiler ve Türkçe öğretmenliği programları lehine, anlamlı bir şekilde farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışma TÜBİTAK Bilim İnsanı Destekleme Daire Başkanlığı tarafından 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında 1919B012006261 başvuru numarasıyla desteklenmiştir.