6th Internatıonal Symposıum of Educatıon and Values, Antalya, Türkiye, 27 - 30 Ekim 2022, ss.58-59
Yükseköğretim Kurulu’nun 2021 yılı verilerine göre Türkiye’de 129’u devlet, 79’i vakıf olmak üzere 208 üniversite
bulunuyor. Üniversitelerde faklı programlar aracılığıyla öğrenciler ilgileri ve beklentileri doğrultusunda çeşitli
bilgi, beceri, değer ve tutumlar kazanmaktadırlar. Bu kazanımlardan biri de araştırma becerisi ve proje kültürüdür.
Bu kazanımlar bitirme projesi, dönem projesi gibi formal bir şekilde olabileceği gibi üniversite dışından farklı
kurum ve kuruluşların desteğiyle informal şekilde de olabilmektedir. İnformal olarak üniversite öğrencilerinin
gerçekleştirebileceği başlıca projelerden birini ise TÜBİTAK’ın Bilim İnsanı Destekleme Daire Başkanlığı tarafından
gerçekleştirilen 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı ile 2209-B - Üniversite
Öğrencileri Sanayiye Yönelik Araştırma Projeleri Desteği Programı’dır. Yaygın kanı nedeniyle daha çok temel
bilimler alanıyla özdeşleştirilen projeler sosyal bilimler alanında da önemli bir yere sahiptir. Sosyal bilimler
alanında ise erken yaşlardan itibaren öğrencilerde proje hazırlama, araştırma yapma ve bilimsel etik gibi konuların
kazandırılmasında önemli bir yere sahip olan eğitim alanında projelerin ayrı bir öneme sahip olması
beklenmektedir. Bu kapsamda araştırmanın amacı eğitim fakültesinin farklı programlarında öğrenim gören
öğretmen adaylarının lisans projelerine ve TÜBİTAK’a ilişkin farkındalık ve yeterliklerini ortaya koymaktır.
Araştırmanın örneklemini Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 204 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama aracını araştırmacılar tarafından geliştirilen 24 kapalı uçlu sorudan
oluşan beşli likert tipi bir yeterlik ve farkındalık anketi oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma
yöntemlerinden biri olan betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri SPSS 16 programında
istatistiksel analizler kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların tamamına yakını TÜBİTAK’ı
ve faaliyetlerinin farkında oldukları, eğitimde proje hazırlama dersini alan ve bir lisans projesine başvurmuş
öğretmen adaylarının yeterlik ve farkındalıklarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada yeterlik ve
farkındalığın cinsiyete göre farklılaşmadığı ancak programa göre, sosyal bilgiler ve Türkçe öğretmenliği
programları lehine, anlamlı bir şekilde farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışma TÜBİTAK Bilim İnsanı
Destekleme Daire Başkanlığı tarafından 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
kapsamında 1919B012006261 başvuru numarasıyla desteklenmiştir.