12. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu, Kütahya, Türkiye, 9 - 12 Haziran 2022, ss.165-167
Günümüzde tüm dünyada kendini gösteren
iklim değişikliği doğal hayatı olumsuz yönde etkilemektedir. Bundan sonraki
dönemlerde de daha çok etkisini göstereceği öngörülmektedir. Bu araştırma ile
ilköğretim öğrencilerinin iklim ve çevre konulu okul şarkıları ile doğanın
korunmasına yönelik bilinçli bireyler olarak yetişmeleri hedeflenmiştir. Bu
araştırma ile 21. yüzyılda doğaya verilen zararları azaltmak için okullarda
müzik öğretimi yoluyla bilinçli bireyler yetiştirmek amaçlanmaktadır. Kayseri
Melikgazi İlçesi Fatoş Büyükkuşoğlu İlköğretim Okulu 2-B sınıfında
gerçekleştirilen bu çalışma için Erciyes Üniversitesi'nden Etik Kurul Onay
Belgesi alınmıştır. Çalışmanın başında öğrencilerle tek tek iklim, çevre ve
hayvanlar hakkında ön görüşmeler yapılmıştır. Çalışmada ilkokul 2. sınıf
öğrencilerine iklim, çevre konulu şarkılar öğretilirken doğanın korunması ve
hayvan sevgisi ile ilgili konulara da değinilmiştir. Şarkıların önce sözleri
daha sonra melodileri öğretilmiştir. Önce sözlerinin öğretilmesindeki amaç
öğrencilerin iklim ve çevre hakkında farkındalıklarını artırarak onların da
konu hakkındaki düşüncelerini ve yorumlarını almaktır. Böylece müzik eğitimi
ile küçük yaştaki çocukların iklim ve çevrenin canlı yaşamındaki önemini
kavramaları sağlanmış olacaktır. Araştırma 2 ay boyunca haftada 1 saat müzik
dersinde yapılmıştır. Müzik dersleri araştırmacının kendisi tarafından
verilmiştir. Öğrencilere doğaya nasıl katkıda bulunabileceklerine örnek olması
açısından fidan dikme etkinliği düzenlenmiştir. Çalışmanın yaygın etkisini
artırmak için yapılan etkinlikler ilçenin ve okulun web sitesinde
yayınlanmıştır. Çalışmanın sürdürülebilirliği açısından ise 3. ve 4. Sınıfta da
aynı etkinliğin yapılmasına karar verilmiştir.
Anahtar
Kelimeler: Müzik Eğitimi, Çevre, İklim, Okul Şarkıları.