Okul yöneticilerinin yabancı uyruklu öğrenci velileriyle yaşadıkları sorunlar


İkiz S., Manolova Yalçın O.

7th International Palestra Scientific Research Congress, Skopje, Makedonya, 29 - 31 Ekim 2025, ss.826-841, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Doi Numarası: 10.30546/19023.978-9952-8605-4-2.2025.056.
  • Basıldığı Şehir: Skopje
  • Basıldığı Ülke: Makedonya
  • Sayfa Sayıları: ss.826-841
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin yabancı uyruklu öğrenci velileriyle yaşadıkları sorunların neler olduğunu tespit etmektir. Yapılan bu araştırma nitel araştırma yöntemleri kapsamında yer alan olgubilim modeline tasarlanmıştır. Araştırma grubunu, 2024-2025 eğitim-öğretim yılında Kayseri ili Temel Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı devlet okullarında görev yapan 4 ilkokul, 4 ortaokul ve 4 lise yöneticisi olmak üzere toplam 12 okul yöneticisi oluşturmuştur. Yöneticiler araştırma grubuna amaçsal örnekleme yöntemine göre dâhil edilmiştir. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanmış olduğu yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla yüz yüze görüşme yapılarak elde edilmiştir. Toplanan verilerin geçerlilik ve güvenirliğini sağlamak amacıyla veriler; inandırıcılık, aktarılabilirlik, teyit edilebilirlik ve tutarlılık olmak üzere dört süzgeçten geçirilmiş ve akabinde içerik analizi tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucuna göre, “okul yöneticilerinin yabancı uyruklu öğrenci velileriyle yaşadıkları sorunlar” saptanırken yönetici görüşleri altı ana temada toplanmıştır. Bunlar; “iletişim ile ilgili yaşanan sorunlar”, “eğitim öğretime bakış açısı ile ilgili yaşanan sorunlar”, “kültürel farklılıklarla ilgili sorunlar”, “ekonomik sıkıntılarla ilgili sorunlar”, “davranışsal sorunlar”, “öğrenci hijyeni ile ilgili sorunlar” olarak saptanmıştır.

Anahtar sözcükler: Okul Yöneticileri, Yabancı Uyruklu Öğrenci, Veli.