5th Internatıonal Selçuk Scıentıfıc Research Congress, Konya, Türkiye, 14 - 15 Aralık 2024, ss.91-107
Bu araştırmanın amacı, Kayseri ili merkez ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında görev yapan okul yöneticilerinin eğitim müfettişlerinin mentörlük rollerine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırma nicel bir araştırma olup tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim ve öğretim yılında Kayseri ili merkez ilçelerindeki devlet anaokulu, ilkokul ve ortaokullarda görev yapan 810 okul yöneticisi, örneklemini ise, tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen 261 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Eğitim müfettişlerinin sergiledikleri mentörlük rollerine ilişkin okul yöneticisi görüşleri Galbraith ve Cohen (1997) tarafından geliştirilen, Sezgin (2002) tarafından Türkçeye uyarlanan ve Bayraktar’ın (2020) doktora tezinde kullandığı “Mentörlük Rollerini Belirleme Ölçeği” ile saptanmıştır. Araştırmanın veri toplama sürecinde elde edilen veri analizlerinin ilk aşamasında ölçek genelinde ve alt boyutlara (ilgiye dayalı rol, bilgiye dayalı rol, kolaylaştırıcılı rolü, yüzleştiricilik rolü, model olma rolü ve yetişenin vizyonuna destek rolü) ilişkin yüzde, frekans ve aritmetik ortama olmak üzere betimsel analizlere yer verilmiştir. Çıkarımsal istatistiklerde ise normal dağılım gösteren verilerin çözümlenmesinde iki grup arasındaki anlamlı farklılıkların tespiti için bağımsız grup t-testi, ikiden fazla gruplar arası anlamlı farklılıkların tespiti için Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) testi ve farklılığın hangi gruplar arasında olduğunu tespit etmek için Scheffe testi kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre okul yöneticileri eğitim müfettişlerinin tüm mentörlük rollerini “Bazen” düzeyinde yerine getirdikleri görüşünde olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda okul yöneticilerinin eğitim müfettişlerinin mentörlük rollerine ilişkin görüşleri arasında cinsiyet, şu an çalışılan okulda yönetici olarak çalışma süresi, okul türü, yönetici olarak genel mesleki deneyim değişkenlere göre anlamlı farklılık saptanmaz iken, yönetim pozisyonu değişkeni açısından "ilgiye dayalı rol” boyutunda anlamlı farklılık saptanmıştır. Öğrenim durumu değişkeni açısından ise hem "ilgiye dayalı rol” boyutunda hem "kolaylaştırıcılık rolü” boyutunda anlamlı farklılık saptanmıştır.