The Journal Of Academic Social Science Studies, cilt.6, sa.4, ss.33-55, 2013 (Hakemli Dergi)
Her kurumun karşı karşıya kalma ihtimali bulunan kriz durumu kamu
yönetimi ve bünyesinde faaliyet gösteren kamu kurum ve kuruluşları için de
geçerlidir. Diğer sektörlerden ayrı bir mahiyet taşıyan kamu yönetimi için
yaşanacak olan kriz de, taşıdığı özellik, sahip olduğu içerik ve bünyesinde ihtiva
ettiği etki düzeyi açısından ayrı bir anlam ve önem taşımaktadır. Bu durum
kamu yönetiminde kriz yönetimini göz ardı edilemeyecek ayrı bir alan olarak
ortaya çıkarmakta, farklı yönlerden ele alınarak çok boyutlu değerlendirilmesini
gerekli kılmaktadır. Kamu yönetiminde kriz yönetimi, kamu hizmetlerinin
yürütülmesi esnasında hizmetlerde aksamaları, kurumun itibarının, halkın
güven ve desteğinin zedelenmesini ya da kaybedilmesini önlemek üzere,
kurumsal yapıdan ya da kurumsal çevreden kaynaklanabilecek büyük çaplı
sorunların daha doğmadan veya kontrolden çıkmadan bilinçli, sistemli ve
koordineli bir biçimde yönetilmesidir. Temel amacı, kamu yönetiminde krize ve
kriz algısına ilişkin sağlıklı bir niteleme ve doğru ön kabuller geliştirerek, krizi
daha doğmadan fark edip önüne geçmek, ortaya çıktığında ise gerekli adımları
atarak kamu kurumunun maddi ve manevi tüzel kişiliğinin göreceği zararı,
kamu yararının alacağı hasarı mümkünse sıfırlamak, değilse olabildiğince
minimuma düşürmektir.
Söz konusu gereklilikten yola çıkarak kriz yönetimine ve kriz yönetim
sürecine kamu yönetiminin sahip olduğu farklılaştırıcı, özgün karakteri
doğrultusunda, taşıdığı önem, zorlaştıran unsurlar ve yapılması gerekenler
bağlamında odaklanmakta, bu yönlerden kamu yönetiminin özüne ve ruhuna
konsantre yargılar ortaya koyan bu çalışmanın amacı, kriz yönetimine kamu
yönetimi perspektifinden bakarak, kamu yönetiminde kriz yönetiminin
mahiyetini idealde olması gerektiği şekilde ortaya koymaktır. Bu amaç
doğrultusunda, kamu yönetimi, kriz ve kriz yönetimi kavramlarının
açıklanmasının ardından, kamu yönetiminde kriz yönetimi ele alınmakta, kriz
yönetiminin kamu yönetimi açısından kavramsal çerçevesi çizilerek, kamu
yönetiminde kriz yönetiminin önemi, kriz yönetimini zorlaştıran unsurlar ve kriz yönetim sürecinde yapılması gerekenler üzerinde detaylı bir biçimde
durulmaktadır.
Crisis, which every institution may be subjected to, applies to both public
administration and state institutions and organizations that operate within the
structure. As public administration has a different nature from other sectors, any
crises might have various effects and significance in terms of content and effect
level. These facts characterize crisis management in public administration as a
non-negligible separate field that needs to be evaluated multi dimensionally by
examining in detail. This study is prompted by this necessity and focuses on the
crisis management and crisis management process in line with the diverse and
unique characteristics and its significance, relevant inconvenient elements and
actions to be taken; thus setting forth the considerations that are oriented
towards both the essence and the spirit of public administration. The main scope
of the study is to make a healthy analysis on crisis and the perception of crisis
along with accurate pre-conceptions thus recognizing the crisis before its
outburst and minimizing, if applicable neutralizing, financial losses of and
damages to public institution’s legal entity and damages to public benefit in
public management.
Setting forth judgments in compliance with the essence and spirit of public
management, he study focuses on viewing crisis management from the perspective of crisis management thus mapping out the character of crisis
management in public management in an ideal way. The study has its own
character approaching the concept of crisis management and relevant processes
from the differentiating and peculiar perspective of public management bearing
in mind the relevant significance and complicating components. In accordance
with this concerns, the concepts of public management, crisis and crisis
management are described, the crisis management in public administration is
defined and its conceptual framework is outlined and as a final step the
importance of crisis management in public management is defined, the
components complicating crisis management and things to be done in crisis
management are detailed.