KAMU YÖNETİMİNDE KRİZ YÖNETİMİ


AKDAĞ M., ARKLAN Ü.

The Journal Of Academic Social Science Studies, cilt.6, sa.4, ss.33-55, 2013 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2013
  • Dergi Adı: The Journal Of Academic Social Science Studies
  • Derginin Tarandığı İndeksler: CAB Abstracts, MLA - Modern Language Association Database, Veterinary Science Database, Directory of Open Access Journals
  • Sayfa Sayıları: ss.33-55
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

 

Her kurumun karşı karşıya kalma ihtimali bulunan kriz durumu kamu 

yönetimi ve bünyesinde faaliyet gösteren kamu kurum ve kuruluşları için de 

geçerlidir. Diğer sektörlerden ayrı bir mahiyet taşıyan kamu yönetimi için 

yaşanacak olan kriz de, taşıdığı özellik, sahip olduğu içerik ve bünyesinde ihtiva 

ettiği etki düzeyi açısından ayrı bir anlam ve önem taşımaktadır. Bu durum 

kamu yönetiminde kriz yönetimini göz ardı edilemeyecek ayrı bir alan olarak 

ortaya çıkarmakta, farklı yönlerden ele alınarak çok boyutlu değerlendirilmesini 

gerekli kılmaktadır. Kamu yönetiminde kriz yönetimi, kamu hizmetlerinin 

yürütülmesi esnasında hizmetlerde aksamaları, kurumun itibarının, halkın 

güven ve desteğinin zedelenmesini ya da kaybedilmesini önlemek üzere, 

kurumsal yapıdan ya da kurumsal çevreden kaynaklanabilecek büyük çaplı 

sorunların daha doğmadan veya kontrolden çıkmadan bilinçli, sistemli ve 

koordineli bir biçimde yönetilmesidir. Temel amacı, kamu yönetiminde krize ve 

kriz algısına ilişkin sağlıklı bir niteleme ve doğru ön kabuller geliştirerek, krizi 

daha doğmadan fark edip önüne geçmek, ortaya çıktığında ise gerekli adımları 

atarak kamu kurumunun maddi ve manevi tüzel kişiliğinin göreceği zararı, 

kamu yararının alacağı hasarı mümkünse sıfırlamak, değilse olabildiğince 

minimuma düşürmektir.

Söz konusu gereklilikten yola çıkarak kriz yönetimine ve kriz yönetim 

sürecine kamu yönetiminin sahip olduğu farklılaştırıcı, özgün karakteri 

doğrultusunda, taşıdığı önem, zorlaştıran unsurlar ve yapılması gerekenler 

bağlamında odaklanmakta, bu yönlerden kamu yönetiminin özüne ve ruhuna 

konsantre yargılar ortaya koyan bu çalışmanın amacı, kriz yönetimine kamu 

yönetimi perspektifinden bakarak, kamu yönetiminde kriz yönetiminin 

mahiyetini idealde olması gerektiği şekilde ortaya koymaktır. Bu amaç 

doğrultusunda, kamu yönetimi, kriz ve kriz yönetimi kavramlarının 

açıklanmasının ardından, kamu yönetiminde kriz yönetimi ele alınmakta, kriz 

yönetiminin kamu yönetimi açısından kavramsal çerçevesi çizilerek, kamu 

yönetiminde kriz yönetiminin önemi, kriz yönetimini zorlaştıran unsurlar ve kriz yönetim sürecinde yapılması gerekenler üzerinde detaylı bir biçimde 

durulmaktadır.

 

Crisis, which every institution may be subjected to, applies to both public 

administration and state institutions and organizations that operate within the 

structure. As public administration has a different nature from other sectors, any 

crises might have various effects and significance in terms of content and effect 

level. These facts characterize crisis management in public administration as a 

non-negligible separate field that needs to be evaluated multi dimensionally by 

examining in detail. This study is prompted by this necessity and focuses on the 

crisis management and crisis management process in line with the diverse and 

unique characteristics and its significance, relevant inconvenient elements and 

actions to be taken; thus setting forth the considerations that are oriented 

towards both the essence and the spirit of public administration. The main scope 

of the study is to make a healthy analysis on crisis and the perception of crisis 

along with accurate pre-conceptions thus recognizing the crisis before its 

outburst and minimizing, if applicable neutralizing, financial losses of and 

damages to public institution’s legal entity and damages to public benefit in 

public management.

Setting forth judgments in compliance with the essence and spirit of public 

management, he study focuses on viewing crisis management from the perspective of crisis management thus mapping out the character of crisis 

management in public management in an ideal way. The study has its own

character approaching the concept of crisis management and relevant processes 

from the differentiating and peculiar perspective of public management bearing 

in mind the relevant significance and complicating components. In accordance 

with this concerns, the concepts of public management, crisis and crisis 

management are described, the crisis management in public administration is 

defined and its conceptual framework is outlined and as a final step the 

importance of crisis management in public management is defined, the 

components complicating crisis management and things to be done in crisis 

management are detailed.