LİSE ÖĞRENCİLERİNİN ROL MODEL ALMA ALGILARI ile FEN BİLİMLERİNE YÖNELİK ÖZDÜZENLEMELERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ


Karaca M., Bektaş O., Eroğlu S.

Ases II. International Conference On Social Sciences, Kayseri, Türkiye, 19 - 22 Ağustos 2022, ss.83-84

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kayseri
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.83-84
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öz-düzenleme ve rol model kavramlarını ayrı ayrı inceleyen birçok çalışma olmasına rağmen

(Abdollahi et al., 2015; Han, 2022; Khodarahmi & Zarrinabadi, 2016; Pell et al., 2022; Truskauskaitė-

Kunevičienė et al., 2020; Winter et al., 2020) bu iki kavram arasındaki ilişki hakkında daha az şey

bilinmektedir. Oysaki, rol model alma algısı öz-düzenleme becerilerinin gelişiminde önemli bir

yordayıcıdır (Karaca & Bektas, 2021). Ayrıca, öz-düzenleme becerileri gelişmiş bireyler kendilerini

hedeflerine ulaştırabilecek doğru rol modelleri seçmede daha mahirdirler (Gibson, 2004).

Dolayısıyla, rol model alma algısı ile öz-düzenleme becerileri arasında döngüsel bir ilişki olduğu

söylenebilir. Karaca ve Bektas (2021), ortaokul öğrencilerinin rol modelleme algılarının özdüzenlemelerini

açıkladığını ve olumlu yönde etkilediğini gösteren bir model önermişlerdir. Bu

model, öğrencilerin sosyal çevrelerinde ne kadar çok pozitif rol model bulunursa, farkındalık ve özdüzenleme

becerilerini edinmelerinin, kullanmalarının veya geliştirmelerinin o kadar kolay olacağını

kanıtlamıştır. Yakın zamanda meslek seçimi için üniversite sınavlarına girecek olan lise

öğrencilerinin de bu duyuşsal becerilerini geliştirmeleri önem arz etmektedir. Nitekim, öğretim

programlarında, her yaş döneminde bireylerin gelişim özelliklerini dikkate alarak destekleyici

önlemler alınması önerilmektedir. Gelişim, evreler hâlinde ilerler ve her evrede bireylerin gelişim

özellikleri farklıdır (MoNE, 2018). Bu gelişim sürecinde duyuşsal becerilerin gelişimi de büyük

etkiye sahiptir.

Araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin rol model alma algıları ile öz-düzenleme becerileri arasındaki

ilişkiyi gösteren bir yapısal eşitlik modeli geliştirmektir. Çalışmada, nicel araştırma yönteminin

yordayıcı korelasyon deseni kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini, bir devlet okulunda öğrenim

gören ve araştırmaya katılmayı kabul eden toplam 362 lise öğrencisi oluşturmuştur. Araştırma

verileri, “Rol Model Alma Algısı Belirleme Ölçeği” ve “Fen Bilimlerine Yönelik Öz-düzenleme

Ölçeği” ile toplanmıştır. Sonuç olarak, lise öğrencilerinin rol model alma algılarının yeniden üretme,

akılda tutma ve motivasyon boyutlarının, fen bilimlerine yönelik öz-düzenlemenin öğrenme

stratejileri, eleştirel düşünme ve zaman-çaba düzenleme boyutlarının her birini istatistiksel olarak

anlamlı bir şekilde yordadığını gösteren bir model geliştirilmiştir.

Kendi kendini düzenleme otomatik olarak gelişmez. Öğrencilerin sosyal çevrelerinde doğru rol

modele maruz kalmaları öz-düzenleme becerilerinin gelişimini etkiler (Wirthwein et al., 2020). Özdüzenleme

becerilerini geliştiren bireyler ise doğru rol modellerden önemli bilişsel ve duyuşsal

özellikler kazanabilirler. Bu sonuç, lise öğrencilerinin öz-düzenleme becerilerini ve alt boyutlarını

geliştirmede rol modellerin önemli olduğunu ispatlamıştır. Dolayısıyla, öz-düzenleme gelişiminin

sadece erken yaşlarda değil lise döneminde de devam eden bir süreç olduğu söylenebilir. Öğrencilerin öz-düzenleme düzeylerinin farklı geçmiş, kültür veya sınıf ortamları nedeniyle değişebileceği göz

önüne alındığında, bu modelin gelecekteki öz-düzenleme çalışmaları için kullanılabileceği ve farklı

demografik değişkenlerle ilişkilendirilerek bu alandaki araştırmaların kapsamının genişletilebileceği

önerilmektedir.