ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM İNSANLARINA VE MÜHENDİSLERE İLİŞKİN ALGILARI


Demir N., Gökçe H., Bektaş O.

Ases II. International Educational Sciences Conference, Sivas, Türkiye, 23 - 25 Eylül 2022, ss.54-65

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Sivas
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.54-65
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, beşinci sınıf öğrencilerinin bilim insanları ve mühendisler hakkındaki

algılarını araştırmaktır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseni

kullanılarak yürütülmüştür. Çalışma grubunu Kayseri ili Melikgazi ilçesindeki proje okulunda

öğrenim görmekte olan 55 beşinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı

olarak bilim adamı çiz (DAST) ve mühendis çiz (DAE) testlerinden yararlanılarak bilim

insanlarına ve mühendislere yönelik altı açık uçlu soru içeren bir doküman kullanılmıştır.

Çalışmada elde edilen nitel verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Öğrenci çizimleri

ve yorumları incelendiğinde, bilim insanlarının önlüklü, gözlüklü ve laboratuvarda deneyler

yapan kişiler olarak algılandığı tespit edilmiştir. Aynı zamanda öğrencilerden istenilen

örneklerde öncü ve güncel olan bilim insanlarının isimlerine rastlanmamıştır. Öğrencilerin

bilim insanlarına karşı olumlu tutumlar sergiledikleri tespit edilmiştir ve birçok öğrenci bilim

ve teknolojide kariyer yapma konusunda ortak fikir belirtmişlerdir. Öğrenciler mühendislerin

bilim insanlarından daha fazla teknoloji alanıyla ilgilendiğini ve bu konuda icat yaptığını

düşünmüşlerdir. Ayrıca, onlar mühendisliği, tasarım ve icat gibi ileri psikolojik süreçleri içeren

zihinsel bir çalışma olarak algılamışlardır. Çoğu öğrenci mühendisleri, çalışma alanları sadece

bir bina ile sınırlı olan erkekler olarak algılama eğiliminde olmuştur. Bu bulgulardan hareketle

çalışmanın sonuçları alan yazın ile benzerlik ve farklılık yönünden tartışılmıştır. Öğrenci

düşüncelerinin kariyer seçimleri üzerine etkisinin olup olmadığına yönelik araştırmaların

yapılması gerektiği önerilerde sunulmuştur.