Ases II. International Educational Sciences Conference, Sivas, Türkiye, 23 - 25 Eylül 2022, ss.54-65
Bu çalışmanın amacı, beşinci sınıf öğrencilerinin bilim insanları ve mühendisler hakkındaki
algılarını araştırmaktır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseni
kullanılarak yürütülmüştür. Çalışma grubunu Kayseri ili Melikgazi ilçesindeki proje okulunda
öğrenim görmekte olan 55 beşinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı
olarak bilim adamı çiz (DAST) ve mühendis çiz (DAE) testlerinden yararlanılarak bilim
insanlarına ve mühendislere yönelik altı açık uçlu soru içeren bir doküman kullanılmıştır.
Çalışmada elde edilen nitel verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Öğrenci çizimleri
ve yorumları incelendiğinde, bilim insanlarının önlüklü, gözlüklü ve laboratuvarda deneyler
yapan kişiler olarak algılandığı tespit edilmiştir. Aynı zamanda öğrencilerden istenilen
örneklerde öncü ve güncel olan bilim insanlarının isimlerine rastlanmamıştır. Öğrencilerin
bilim insanlarına karşı olumlu tutumlar sergiledikleri tespit edilmiştir ve birçok öğrenci bilim
ve teknolojide kariyer yapma konusunda ortak fikir belirtmişlerdir. Öğrenciler mühendislerin
bilim insanlarından daha fazla teknoloji alanıyla ilgilendiğini ve bu konuda icat yaptığını
düşünmüşlerdir. Ayrıca, onlar mühendisliği, tasarım ve icat gibi ileri psikolojik süreçleri içeren
zihinsel bir çalışma olarak algılamışlardır. Çoğu öğrenci mühendisleri, çalışma alanları sadece
bir bina ile sınırlı olan erkekler olarak algılama eğiliminde olmuştur. Bu bulgulardan hareketle
çalışmanın sonuçları alan yazın ile benzerlik ve farklılık yönünden tartışılmıştır. Öğrenci
düşüncelerinin kariyer seçimleri üzerine etkisinin olup olmadığına yönelik araştırmaların
yapılması gerektiği önerilerde sunulmuştur.