3 Uluslararası Katılımlı Ulusal Disiplinlerarası Erken Çocuklukta Müdahale Kongresi, Eskişehir, Türkiye, 31 Mart - 03 Nisan 2016, ss.131-132
Poster Bildiri #19
Erken Çocukluk Döneminde Koklear İmplantın Dil Gelişimine Etkisi
Mehmet SAĞLAM, Deniz Uğur CENGİZ, Emriye Hilal YAYAN,
Beyza KEKLİKOĞLU, Onur ARSLAN, Furkan AKGÜL,
Tuba ACAR, Buket KARACA
İnsanlar arası iletişimin önemli bir parçası olan sözel iletişim, dil ve
konuşmayı kapsamaktadır. Dil, iletişim kurabilmek, diğer insanların
dikkatini çekebilmek, ihtiyaç ve dileklerini ifade edebilmek için bir araçtır.
Dil ve konuşma becerilerinin kazanılmamasının en öneli nedenlerinden bir
tanesi işitme kayıplarıdır. İşitme kayıpları, yaşamın ilk birkaç ayı içerisinde
tanılanıp tedavi edilmediğinde birbirini izleyen birçok olumsuzluğu
beraberinde getirmektedir. İşitme kayıplarında en büyük problem, seslerin
beyine ulaşmamasıdır. Koklear implantların amacı, işitme cihazından
yararlanamayan işitme kayıplı bireylere konuşma, lisan, okuma ve
akademik becerilerin kazanılması sürecinde işitsel nöral bağlantıların
beyine ulaşmasını, uyarılmasını ve büyümesinin sağlanmasıdır. İşitme
kaybı ile doğup erken dönemde tanılanarak, uygun ve doğru şekilde
müdahale edilen çocukların daha iyi dil, konuşma ve sosyal becerilere
sahip olduğu görülmektedir. Yaşamın ilk dönemlerinde yapılan
implantasyon ile daha fazla alınan işitsel girdiler yoluyla uyarılan beyin
normal şekilde organize olur ve işitsel kapasite artar. Araştırmalar koklear
implantı erken dönemde takan çocukların daha geç takan çocuklara göre
işitsel yolların plastisitesi bakımından daha fazla yarar gördüklerini
göstermektedir. İşitme kaybı sonucu yetersiz durumda bulunan sözel
iletişim kurma yeteneklerinin yeniden kazandırılması için koklear implant
kullanıcılarına implantasyon sonrası; tonları ve sesleri dinleme, çevre ve
insan seslerini dinleme, suprasegmental özellikler tanıma ayırt etme, işitsel
algılama gibi eğitimler uygulanır. İşitsel-sözel yaklaşım dili öğrenmek
132
amacıyla, işitmenin en üst seviyede kullanımını teşvik etmekte ve izlemekseyretmek yerine dinlemeyi vurgulamaktadır. Dinleme etkinliklerinin
nasıl kullanılacağı konusunda ailelere işitsel sözel terapi uygulamaları yol
göstermektedir. Çocuklar, dinlemeyi ve konuşmayı öğrenebilecekleri
ortamlarda eğitim aldıkları zaman, işitme potansiyellerini en üst seviyeye
çıkarabilmektedirler. İşitsel-sözel terapi çocukların işitmelerini en iyi
şekilde kullanmalarını sağlayabilmektedir. Koklear implantın erken
çocukluk döneminde kullanımının önemi dikkate alınarak çalışmada
erken çocukluk döneminde koklear imlantın konuşma ve dil gelişimi
üzerindeki etkileri incelenmiştir.