UNESCO Geçici Kültürel Miras Listesi’ne Alınan Koramaz Vadisine İlişkin Öğretmen Deneyimlerinin İncelenmesi


Creative Commons License

Akkaş E., Öner G.

VIII. ULUSLARARASI TARİH EĞİTİMİ SEMPOZYUMU, Adana, Türkiye, 7 - 09 Eylül 2022, ss.25-26

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Adana
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.25-26
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnsanlar tarih boyunca birbiriyle sürekli etkileşim içerisinde olmuşlardır. Bunun neticesinde toplumlar kendilerine özgü kültürleri meydana getirmişlerdir. Bu çalışmanın sahasını oluşturan Koramaz Vadisi de kendine has bir kültürün ve yaşamın izlerini bünyesinde barındırmaktadır. Bu özellikleriyle Koramaz Vadisi 2020 yılında UNESCO tarafından geçici kültürel miras listesine alınmıştır. Bu araştırmanın amacı, vadi çevresinde yer alan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan öğretmenlerin vadiye ilişkin farkındalıklarının okul dışı eğitim yoluyla geliştirmesini hedeflemektedir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasının kullanıldığı bu araştırmada araştırmanın katılımcılarını Koramaz Vadisi çevresinde yer alan farklı kademelerdeki okullarda görev yapmakta 30 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşmeler, araştırmacı günlüğü, gözlem notları kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma ile Koramaz Vadisi’ne ilişkin öğretmenlerin farkındalıklarının artırılması amacıyla Koramaz Vadisi Okul Dışı Öğretim Paketi hazırlanmaktadır. Bu paketler aracılığıyla öğretmenlere vadide uygulamalı eğitimler verilmesi sağlanacaktır. Öğretmenler elde ettikleri kazanımları öğrencilerine uygulamalı şekilde aktarmalarıyla Koramaz Vadisine ilişkin farkındalığının sürdürülebilir bir şekilde artırılması hedeflenmektedir. Ayrıca öğrenciler aracılığıyla vadi çevresinde yer alan yedi mahallenin insanlarının da farkındalığının artırılarak kültürel mirasın korunmasına ve sürdürülebilir gelişimine katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırmanın veri toplama ve analiz süreçleri devam etmektedir. Bu çalışma TÜBİTAK Bilim İnsanı Destekleme Daire Başkanlığı tarafından 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında 1919B012101855 başvuru numarasıyla desteklenmiştir