Hikmet - Akademik Edebiyat Dergisi [Journal of Academic Literature], vol.4, pp.504-527, 2018 (Peer-Reviewed Journal)
Diwan poetry is a commentary literary. In Turkish
literature, the diwan poetry tradition and the commentary literary tradition
fueled from the same religious, intellectual, and literary sources in the same
great civilization chamber; and the diwan poetry and the commentary have been
mentioned together due to their ontological nature. Likewise in the periods in
which the tradition had a determinant effect, various types of works in
multiple forms conducted towards the understanding and recital of the diwan
poetry have been also called commentary.
Sultan Murad the Third who created an extensive diwan in the
diwan poetry tradition, set forth the poetic commentary theories of the
tradition with the poems he told under the name "Murâdî" in the
second half of the sixteenth century. His references to the commentary concept
are way too many and comprehensive to be compared with other diwan poets.
Murâdî who also illuminated matters such as the reason the commentary is done,
its intention and emergence process, its necessity as well as the
commentary-poem and poet-commentator evaluated the poem and the commentary as
the twin elements of a mystical-poetic universe.
In this study, approximately 8400 couplets found in
the Murâdî Diwan will be investigated based on the poem and commentary theories
and the data to emerge will be classified and interpreted.
Dîvân edebiyâtı bir şerh edebiyâtıdır, denilebilir. Türk
edebiyâtında dîvân şiiri geleneği ile edebî şerh geleneği aynı büyük medeniyet
dâiresinin içerisinde aynı dînî, fikrî ve edebî kaynaklardan beslenmiş,
ontolojik mâhiyetleri dolayısıyla dîvân şiiri ile şerh hep birlikte
anılagelmiştir. Kezâ geleneğin belirleyici olduğu devirlerde, dîvân şiirini
anlama ve anlatma yönünde yapılan çeşitli tür ve şekillerdeki çalışmalara da
şerh denmiştir.
Dîvân edebiyâtı geleneğinde hacimli bir dîvân oluşturan
Sultan 3. Murâd, 16. asrın ikinci yarısında Murâdî mahlasıyla söylediği
şiirleriyle aynı zamanda geleneğin poetik şerh nazariyâtını da ortaya
koymuştur. Onun şerh kavramına atıfları, diğer dîvân şâirleri ile mukâyese
edilemeyecek kadar çok ve etraflıdır. Şerhin yapılış sebebi, niyet ve ortaya
çıkış süreci, gerekliliği gibi hususların yanında şerh-şiir ve şâir-şârih
ilişkilerine de ışık tutan Murâdî, şiir ile şerhi mistik-poetik bir evrenin
ikiz unsurları olarak değerlendirmiştir.
Bu makâlede, Murâdî Dîvânı’nda yer alan yaklaşık
8400 beytin, şiir ve şerh nazariyâtı merkezli incelenmesi ile ortaya çıkan
veriler tasnîf edilip yorumlanacaktır.