ERCIYES JOURNAL OF EDUCATION (EJE), cilt.7, sa.2, ss.105-125, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı, Kayseri ili merkez ilçelerindeki devlet ortaokullarında görev
yapan öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerine yönelik öz algılarını belirlemektir.
Çalışmada nicel araştırma yaklaşımı kullanılmıştır. Çalışmanın evreni 2022-2023 eğitim
öğretim yılındaki 129 devlet ortaokulunda görevli 4387 öğretmenden; örneklemi ise
tabakalı örnekleme yöntemine göre belirlenen 357 öğretmenden oluşmaktadır.
Çalışmada Evci ve Aylar (2007) tarafından geliştirilen “Öğretmenlerde Tükenmişlik
Düzeyleri Öz Algı Ölçeği” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirlik
çalışması için ölçek 419 öğretmene Google Forms üzerinden uygulanmıştır. Yapılan
analiz sonucuna göre, öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerine ilişkin öz algılarının
ölçekteki tüm maddelerin ortalamasına bakıldığında “Kararsızım” görüşünü
bildirdikleri ve öğretmenlerin genel olarak orta seviyede tükenmişlik yaşadıkları tespit
edilmiştir. Cinsiyet değişkeninde ekonomik doyum alt boyutunda, okuldaki idareciyle
beraber çalışma süresi değişkeninde sınıf içi doyum boyutunda, mesleki kıdem
değişkeninde yeterlik algısı boyutunda, öğrenim durumu değişkeninde sınıf içi doyum
boyutunda, idari görevi durumu değişkeninde yeterlik algısı ve onaylanma beklentisi
boyutunda anlamlı farklılaşmaların olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlara dayanarak,
ortaokulda görev yapan öğretmenlerin tükenmişlik yaşamalarının önüne geçmek ve
tükenmişlik seviyelerini azaltmak amacıyla meslektaşları, okul idaresi tarafından
desteklenmesinin ve bunun yanında üniversiteler ile iş birliği yapılarak eğitimlerin
düzenlenmesi gerektiği önerilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Öğretmen, tükenmişlik, ortaokul, öz algı.