Dijital Communication Journal , cilt.5, sa.6, ss.37-54, 2022 (Hakemli Dergi)
İtibar, iç ve dış paydaşların örgüte ilişkin algılamalarından oluşan soyut bir değerdir.
Hedef kitleler üzerinde kurumla ilgili oluşan imajların toplamı kurumun itibarını
oluşturmaktadır. Günümüz rekabet koşullarında kurumların hangi sektörde faaliyet gösterirse
göstersin itibarlarını yönetmeleri ve paydaşları tarafından itibarlarının nasıl algılandığını
ölçmeleri bir zorunluluk haline gelmiştir. Çalışmada Erciyes Üniversitesi İletişim
Fakültesi’nin dış paydaşları olan mezunlarının mezun oldukları kuruma yönelik tutumlarının
ölçülmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada karma yöntem tekniği kullanılmıştır. Veri toplamak
için önce çevrimiçi anket ardından yarı yapılandırılmış odak grup görüşmesi
gerçekleştirilmiştir. Bu tasarım özellikle beklenmeyen araştırma bulgularını açıklamakta
faydalı olmuştur. Kolayda örnekleme yöntemi ile gönüllülük esasına dayalı ankete 208, odak
grup görüşmesine ise 17 mezun katılım sağlamıştır. İki yöntemle de elde edilen bulgular
birbirini doğrular niteliktedir. Erciyes Üniversitesi İletişim Fakültesi’nin dış paydaşları olan
mezunlarının algısında birçok olumlu imaja sahip olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: İtibar, itibar yönetimi, itibar algısı, dış paydaş, üniversite
mezunları.
Reputation is an intangible value consisting of perceptions of internal and external
stakeholders of the organization. The sum of the images about the institution on the target
audiences constitutes the reputation of the institution. In competitive conditions of today, it
has become necessary for institutions to manage their reputations and measure how their
reputation is perceived by their stakeholders regardless of which sector they operate in. In the
study, it is aimed to measure the attitudes of the graduates that are the external stakeholders of
the Erciyes University Faculty of Communication, towards the institution they graduated
from. Mixed method technique was used in the research. First an online questionnaire
followed by a semi-structured focus group interview was done in order to collect data.This
design has been particularly useful in explaining unexpected research findings. With the
convenience sampling method 208 graduates participated in the voluntary survey and 17 graduates participated in the focus group interview. The findings obtained by both methods
confirm each other. It has been determined that Erciyes University Faculty of Communication
has many positive images in the perception of its graduates that are its external stakeholders.
Keywords: reputation, reputation management, reputation perception, external
stakeholder, university graduates.