16. Uluslararası Çinden Adriyatike Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Bitlis, Türkiye, 12 - 14 Temmuz 2024, ss.314-325
Turizm sektöründe işletmelerin faaliyetlerini başarılı bir şekilde sürdürülebilmesi, işine bağlı ve motive olmuş çalışanlarla mümkündür. Çalışma hayatında karşılaşılabilecek çeşitli durumlar,çalışanların örgütlerine yönelik tutum ve davranışlarını olumlu ya da olumsuz yönde etkileyerek örgütsel problemlere neden olabilmektedir. Bu olumsuz durumlardan biri çalışanların örgütünü/yöneticilerini dürüstlük, adalet ve şeffaflıktan yoksun olarak algılaması, buna bağlı memnuniyetsizlik duygusu oluşması ve çalışanlarda örgütsel sinizmin gelişmesi şeklinde gerçekleşmektedir. Sinizm, bireyin karakteristik özelliklerinden kaynaklanan olumsuz davranışı temsil etmektedir. Örgütsel sinizm ise çalışanların örgütlerine, yöneticilerine veya örgütsel uygulamalara karşı geliştirdikleri olumsuz tutum, davranış ve eleştirel inançları ifade etmektedir. Örgütsel sinizm, karamsarlık, işe karşı kayıtsızlık, düşük iş memnuniyeti, hayal kırıklığı, performans düşüklüğü, tükenmişlik, düşük örgütsel bağlılık, motivasyon kaybı gibi negatif sonuçlar yaratmakta ve çalışanlarda işten ayrılma niyetinin ortaya çıkmasına sebep olabilmektedir. Bu çalışmanın temel amacıikincil verilere dayalı olarak örgütsel sinizm ve çalışanların işten ayrılma niyeti olgularını literatüre dayalı olarak incelemek, turizm sektörü özelinde çalışanların örgütsel sinizm algısı ve işten ayrılma niyeti ilişkisine yönelik yapılmış ampirik çalışmaları sistematik biçimde değerlendirmektir. Araştırmanın hem ilgili literatüre hem de bu konuda çalışma yapacak araştırmacılara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Örgütsel sinizm, işten ayrılma niyeti, işgücü devri, turizm.