4th International Mediterranean Science and Engineering Congress (IMSEC 2019), Antalya, Turkey, 25 - 27 May 2019, pp.1-10
Günümüzde,
Araç Rotalama Problemi (ARP) ile nakliye, tedarik zinciri ve üretim planlamasından
telekomünikasyona birçok farklı alanda karşılaşılmaktadır. ARP, NP-zor tipinde
kombinasyonel bir optimizasyon problemidir. ARP’ta temel amaç belirli kısıtlar
göz önünde bulundurularak belirli sayıda düğüm noktasına hizmet veren minimum
mesafeli araç rotalarını bulmaktadır. Sezgiüstü algoritmalar, ARP'nin çözülmesi
için, özellikle de tam olarak optimum çözümlerin elde edilmesi imkansız
olduğunda, en uygun çözümleri üretmek için kullanılır. Bu çalışmada, kapasite
kısıtlı ARP’ın çözümü için en yakın komşuluk algoritması, Genetik Algoritma
(GA) ve 2-opt algoritmalarının birlikte kullanıldığı hibrit bir algoritma
yaklaşımı önerilmiştir. Önerilen yaklaşımda başlangıç çözümlerinin yarısı
rassal diğer yarısı ise en yakın komşuluk yöntemi ile oluşturulur. Başlangıç
çözümlerine GA algoritması uygulanır ve elde edilen en iyi çözüme 2-opt
algoritması uygulanarak tur maliyetlerini düşürülür. Önerilen hibrit GA
yaklaşımının başarımını incelemek için Ankara’da bulunan 120 müşterili bir
dağıtım firmasının optimal dağıtım rotaları üzerine kapasite kısıtı göz önünde
bulundurularak uygulanmıştır. Sonuçlar firmanın dağıtım rotaları ile
karşılaştırıldığında önerilen Hibrit GA yaklaşımı ile daha iyi sonuçlar elde
edildiği görülmektedir.