BILIMNAME: DUSUNCE PLATFORMU, cilt.2020, sa.41, ss.991-1028, 2020 (ESCI)
TAC MAHAL’İN HAT
SÜSLEMELERİ
İLE
YAZITLARINDAKİ SURE VE
AYETLER ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME
Fadime
Özler*
ÖZET
Dünya
mimarlık tarihinde yapılmış en anıtsal türbelerden biri olan Tac Mahal; Hindistan’ın Agra şehrinde, Yamuna
Nehri’nin güney kıyısında, çar bağ düzenine sahip bahçe içerisinde; türbe, cami ve mihman hanesi ile büyük bir yapı kompleksi oluşturmaktadır.
Yapının banisi Babürlü Devleti’nin beşinci hükümdarı Şah
Cihan, türbeyi eşi Mümtaz Mahal adına 1631-54 yılları arasında inşa ettirmiş, kendisi de 1666 yılında vefat edince
eşinin yanına defnedilmiştir.
Tac
Mahal hem anıtsal mimarisi hem de süslemeleri ile önemli bir yapıdır. Tac
Mahal’in üzerinde yer alan süslemeler genel olarak; bitkisel motifler,
geometrik desenler ve hat süslemelerden oluşmaktadır. Tac Mahal’in hat süslemelerini
oluşturan yazıtlar, Tac Mahal’in
süsleme programının önemli bir parçasını teşkil etmektedir. Tac Mahal’in hat
süslemeleri; Darvaza-i-Ravza
Kapısı (anıtsal güney giriş bina düzenlemesi), camisi ve türbesinde
görülmektedir. Darvaza-i-Ravza
Kapısı’nda; güney ve kuzey cephesindeki taç kapı kemerinin yazı kuşağındadır. Türbede; dış cephede,
dört yönde de bulunan eyvan şeklindeki taç kapılarının hem iç hem de dış kemerlerinin
yazı kuşağında, iç mekânda kemerlerin yazı kuşağında ve bu kemerlerin üzerinde bütün
mekânı çevreleyen üst yazı kuşağında türbenin zemin katında ve alt katında bulunan Mümtaz
Mahal ve Şah Cihan’ın mezar sandukalarında görülmektedir. Camisinde ise mihrap
kemerini çevreleyen yazı kuşağı ile camide yer alan kemerlerin köşeliklerinde
bulunan madalyonlar içerisinde görülmektedir. Tac Mahal’de bulunan hat
süslemeler; Arapça yazılmış, sülüs, nesih, nestalik ve tuğra yazı stillerinde
olup, Kuran’ı Kerim’den sureleri içermektedir. Tac Mahal’in hat süslemeleri, Şirazlı
Fakir Emanet Han (Abdul Hak Şirazi) tarafından yazılmıştır
Tac Mahal’de Kuran-ı Kerim’den toplam 22 adet sure
bulunmaktadır. Bu sureler: Fecr Suresi, Duha Suresi, İnşirah Suresi, Tin
Suresi, Yasin Suresi, Tekvir Suresi, İnfitar Suresi, İnşikak Suresi, Beyyine
Suresi, Mülk Suresi, Fetih Suresi, İnsan Suresi, Zumer Suresi, Fussilet Suresi,
Mü’min Suresi, Mutaffifin Suresi, Bakara Suresi, Haşr Suresi, Ali İmran Suresi,
Mü’minun Suresi, Şems Suresi ve İhlas Suresi’dir. Tac Mahal’de 25 yazıt
bulunmakta ve bu yazıtlardan bazılarında Zumer, Fussilet ve Haşr iki kez
tekrarlanmış, diğer sureler sadece bir kez yazılmış olup sureler tamamıyla
işlenmiştir. Dört cephede yer alan Yasin
Suresi en geniş yeri kaplarken iç mekânda kemerin üst kuşağında bulunan Mülk
Suresi ise ikinci en uzun ayetleri içermektedir.
Tac Mahal’de yer alan sureler genel olarak ahiret,
ölüm, cennet kıyamet günü, inananlara müjde gibi konuların ağırlıklı olarak yer
aldığı surelerdir. Tac Mahal’de diğer örneklerde olduğu gibi baniyi ve ölen
kişiyi öven herhangi bir methiyeye rastlanılmamıştır. Aynı dönemde Şah Cihan’ın
kızı tarafından babası adına yaptırılan Agra’daki Mescid Cami’de Şah Cihan’ı ve
hükümdarlığını öven birçok yazı bulunmaktadır
Tac Mahal
günümüze kadar birçok araştırmacı tarafından birçok yönüyle ele alınmış ve
şüphesiz bundan sonra da ele alınmaya devam edecektir. Araştırma kapsamında Tac
Mahal’deki hat süslemelerin bulundukları yerleri ile yazı stilleri ve bu
süslemeleri oluşturan Kuran-ı Kerim’de yer alan surelerin neler olduğu ve
içerikleri hakkında bilgiler verilmeye çalışılacaktır.
Anahtar
Kelimeler: Tac Mahal, Abdül Hak Şirazi, Hat
Süsleme, Ayet, Sülüs.
*Dr. Erciyes Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Sanat Tarihi Bölümü, (e-posta:fadimeozler@gmail.com, fozler@erciyes.edu.tr ).
AN
EVALUATION ON THE TAJ MAHAL’S CALLIGRAPHIC ORNAMENTS AND THE SURAHS AND VERSES
IN ITS INSCRIPTIONS
Fadime Özler*
ABSTRACT
The Taj Mahal, one of the most
monumental mausoleums in the history of the world’s architecture, constitutes a
big building complex with its tomb, mosque and guest house in a char bagh
garden on the south bank of the Yamuna River in the Agra city of India. Shah
Jahan, the founder of the construction and the fifth ruler of Mughal State,
built the mausoleum for his wife Mumtaz Mahal between the years of 1631 – 1654,
and when he died in 1666, he was also buried next to his wife.
The Taj Mahal is an important construction
with both its monumental architecture and its decorations. The decorations of
the Taj Mahal include floral motifs, geometrical ornaments and calligraphic
ornaments. The inscriptions, which constitute the calligraphic ornaments of the
Taj Mahal, are an important part of the decoration pattern of the Taj Mahal.
The calligraphic ornaments of the Taj Mahal are on the Darwaza-i Rauza
(monumental south gate design), the mosque and the tomb. On the Darwaza-i Rauza,
they are on the inscription line of the crown gate arch on the south and north.
In the mausoleum, on the outer walls, the inscriptions are on the inscription
lines of both interior and exterior arches of the iwan-formed crown gates at
four directions. On the interior walls, the inscriptions are on the inscription
lines of the arches, upper inscription lines surrounding the whole place over
these arches, on the ground floor of the tomb, and on the actual tombs of
Mumtaz Mahal and Shah Jahan downstairs. The inscriptions are on the inscription
line surrounding the mihrab arch and in the medallions on the corners of the
arches in the mosque. The calligraphic ornaments in the Taj Mahal are written
in Arabic; they are in thuluth, naskh, nasta’liq and tughra style, and includes
passages from the Quran. The calligraphic ornaments of the Taj Mahal were made
by Amanat Khan Shirazi (Abd al-Haqq Shirazi) (Koch, 2005, p. 145). His
signature as “Humble Amanat Khan Shirazi” is written in the central hall in the
tomb, on the inscription line of the first arch on the left inside and on the
upper inscription line surrounding the whole place. The calligraphy decorations
of the Taj Mahal were formed by using the technique of inlaid with onyx stone
with black color on white marble. There are twenty-two Surahs from the Quran in
the Taj Mahal. These Suras are: Sura Fajr, Sura Dhuha, Sura Sharh, Sura Teen,
Sura Yaseen, Sura Takweer, Sura Infitar, Sura Inshiqaaq, Sura Bayyinahh, Sura
Mulk, Sura Fath, Sura Insaan, Sura Zumar, Sura Fussilat, Sura Mu'min(Ghafır),
Sura Mutaffifeen, Sura Baqarah, Sura Hashr, Sura Al Imran, Sura Mu'minun, Sura
Shams and Surah Ikhlaas. There are
twenty-five inscriptions in the Taj Mahal, and some of these inscriptions are
Zumar, Fussilat and Hashr. They are
repeated twice. The other Suras are written only once and the Suras are fully
engraved. Sura Yaseen, which is located on four fronts, occupies the widest
place. Sura Mulk, which is located on the upper belt of the arch in the
interior, contains the second longest verses.
The Suras in the Taj Mahal are
mostly about afterlife, death, heaven, Domesday, and the good news to the
believers. There is no encomia in Taj Mahal that praises the deceased person as
in other examples. The Masjid Mosque in Agra, which is built by Shah Jahan's
daughter in the name of his father during the same period, has many writings
praising Shah Jahan and his reign. (Begley, 1978-79). This shows that
constituent wants to reflect his own special choice in the tomb and that he is
surrendered to the absolute owner of being away from praise by keeping
mortality in the foreground. In addition, the preferred Sura and verses remind
that the mortality of the life of this world and timeless existence.
Nevertheless, it is seen that these inscriptions mostly targeted visitors to
the tomb due to the selection of the verses that promise that those who obey
the commands and prohibitions of Allah-u Teala will be liberated and heralded
with heaven.
The Taj Mahal has been handled in many
ways by many researchers to this day and will undoubtedly continue to be
handled from now on. Within the scope of the research,
information on the places in the Taj Mahal on which calligraphic ornaments are
made, calligraphy styles, what surahs from the Quran constituting these
ornaments are and their contents will be tried to be given.
Key Words: The Taj Mahal, Abd al-Haqq Shirazi,
Calligraphic Ornament, Verse, Thuluth.
*Dr.
Erciyes University, Faculty of Letters, Department of Art History, (e-mail:fadimeozler@gmail.com, fozler@erciyes.edu.tr ).