Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.22, sa.2, ss.905-942, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerilerini ve başarı
odaklı motivasyon düzeylerini cinsiyet, öğrenim gördükleri bölüm, yaş ve öğrenim
gördükleri sınıf düzeyi açısından incelemektir. Araştırmanın verileri 2019-2020 eğitimöğretim yılında Eğitim Fakültesi’nde çeşitli bölümlerde öğrenim gören 424 öğretmen
adayından kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle elde edilmiştir. Örneklemi oluşturan
öğretmen adaylarından 171 kişi matematik öğretmenliği, 23 kişi fen bilgisi öğretmenliği,
139 kişi sınıf öğretmenliği, 39 kişi sosyal bilgiler öğretmenliği ve 52 kişi Türkçe öğretmenliği
bölümünde öğrenim görmektedir. Çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri
toplama aracı olarak “UF/EMI Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği” ve “Başarı Odaklı
Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır. Bu ölçeklerin Cronbach alfa katsayısı Eleştirel Düşünme
Eğilimi Ölçeği için 0,892 ve Başarı Odaklı Motivasyon Ölçeği için 0,911 bulunmuştur.
Araştırmada verilerin analizi için SPSS 22 programı kullanılmıştır. Araştırmanın
sonuçlarına göre öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerileri ve başarı odaklı
motivasyon düzeyleri arasında ortalama bir ilişki olduğu görülmüştür. Öğretmen
adaylarının eleştirel düşünme becerileri cinsiyete ve öğrenim gördükleri bölüme göre
farklılık göstermezken, yaş ve öğrenim gördükleri sınıf düzeyine göre farklılık gösterdikleri araştırma sonucunda ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının başarı odaklı motivasyon
düzeylerinin ise cinsiyet, öğrenim gördükleri bölüm, yaş ve öğrenim gördükleri sınıf
düzeyleri açılarından farklılaştığı araştırma sonuçlarında ortaya çıkmıştır. Yapılan bu
araştırmanın daha büyük örneklemle ve farklı bölümlerle yapılması ilgili alana katkı
sağlayacaktır.
The aim of this study was to explore the critical thinking skills and success-oriented
motivation levels of preservice teachers in terms of gender, department where they
study, age, and grade level. The data was obtained by the convenient sampling
method, which was easily accessible from 424 preservice teachers studying in various
departments at an Education Faculty of a public university in Turkey in the 2019-2020
academic year. The descriptive survey research model was used in the study. The
University of Florida Engagement, Maturity, and Innovativeness Critical Thinking
Disposition Instrument (CTDI), and Success Oriented Motivation Scale (SOMS) were
used as data collection tools. The Cronbach alpha coefficient of these scales was 0.892
for CTDI while it was 0.911 for SOMS. The SPSS 22 was used to analyze the data. There
was an average relationship between critical thinking skills and success-oriented
motivation levels of the preservice teachers. While the critical thinking skills of the
preservice teachers did not differ according to gender and the department where they
were studying, they differed according to the age and grade level. Preservice teachers'
success-oriented motivation levels differed in terms of gender, department where they
were studying, age, and grade levels. Conducting this research with a larger sample
and different departments and universities would contribute to the relevant field of
study.