4. Uluslararası Akdeniz Sanat Sempozyumu ve Sergisi, Antalya, Türkiye, 2 - 03 Mayıs 2019
Tarih boyunca teknoloji ile insan
hep iç içe olmuştur. Teknoloji insan ilişkisi yaşamın her alanını etkilediği
gibi, kaçınılmaz olarak sanat alanında da etkisini göstermiştir. 19. Yüzyılın
başlarına kadar geleneksel araçların ve yöntemlerin egemenliğinde devam eden
sanat üretimi, teknolojinin genişleyen etkisiyle dönüşüme uğramıştır. Bu
dönüşüm geleneksel üretim biçimlerinin yanı sıra yeni ifade biçimleri ve üretim
tekniklerinin gelişmesine sebep olmuş, sanatçıya da sınırsız bir hareket alanı
sağlamıştır. Geleneksel üretim aşamalarından günden güne daha da bağımsızlaşan
dijital uygulamalar, sanatı tartışmasız biçimde hem kuramsal açıdan hem de
teknik imkânlar noktasında yeni bir konuma taşımıştır.
Günümüz sanat pratiklerine her
anlamıyla yansıyan teknolojik gelişmeler sanat, sanatçı ve izleyicinin yeniden
tanımlandığı, nesnel gerçekliğin ve mekânın bir benzetiminin yenilikçi
teknolojiler aracılığı ile sayısal olarak yeniden oluşturulduğu bir ortam
sunmaktadır. Sanal Gerçeklik (VR) olarak tanımlanan bu dijital gerçeklik fiziki
dünyanın taklidi veya daha ötesi imkânları barındırabilmektedir. Sanatçı bu
gerçeklikte kendini ve eserini önceki kurallardan farklı ve gelişmiş olarak
gerçekleştirebilme imkânına kavuşarak daha da özgürleşmiştir.
Bu araştırma ile dijital dönüşümün
bir parçası olarak VR teknolojilerinin sanat alanında geldiği nokta, sanatçıya
sunduğu imkânlar ve bu teknolojileri sanat yaratımlarında kullanan sanatçılar
araştırılmıştır.
Anahtar
Kelimeler: Gerçeklik, Sanal Gerçeklik, Dijital Sanat Dijital Dönüşüm,
Dijital Sanat, Sanat
Technology and human beings have
always been in a close relationship during the course of history, which has had
an impact on all aspects of life, including art. While art production was under
the dominion of conventional means and methods until the 19th century, it has
transformed into new forms with the advent of technology. This transformation
led to new forms of expression and production techniques apart from
conventional ones, and provided artists with unlimited realm of freedom. As
digital applications have gotten independent from conventional production
process, they have arguably moved art onto a new position both from theoretical
and technical aspects.
Technological advancements with
extensive implications on today’s practices of art offer a medium in which art,
artist and audience are re-defined, and a similation of objective reality and
setting is digitally re-constructed through innovative technology. Defined as
Virtual Reality (VR), this digital reality has the potential to imitate
physical world or go beyond it. Artists in this reality have gained the
opportunity to realize themselves and their work in a way different from and
more developped than previous rules, thus becoming even freer.
This research study scrutinizes VR
technology as part of digital transformation in art, the possibilities it
provides to artists, and the artists that use those technologies in artistic
creations.
Key
Words: Reality, Virtual Reality, Digital Art, Digital Transformation, Art