Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, cilt.9, sa.1, ss.139-157, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma, altıncı sınıfa devam eden ortaokul öğrencilerinin
üstbiliş becerileri ile cinsiyet, okul yeri, anne ve babanın öğrenim
seviyesi arasındaki ilişkiyi analiz etmektedir. Çalışmanın verileri
Kayseri ilinin merkezinden rastgele seçilen 2 ilçede bulunan
rastgele seçilen 6 ortaokulda altıncı sınıfa devam eden 624
öğrenciden genel tarama yöntemi ile toplanmıştır. İlköğretim
öğrencileri için geliştirilen Bilişüstü Ölçeği (BÖ) ve araştırmacılar
tarafından eklenen kişisel bilgi formu ile birlikte altıncı sınıf
öğrencilerine uygulanmıştır. Verilerin analizi parametrik olmayan
testlerden Kruskal Wallis ve Mann-Whitney U ile yapılmıştır
(p<0,05). Çalışmanın sonucunda, altıncı sınıfa devam eden kız ve
erkek öğrencilerin üstbiliş becerileri benzer çıkmaktadır. Sosyoekonomik düzeyi yüksek olan çevrelerde bulunan okullara devam
eden altıncı sınıf öğrencilerinin lehine üstbiliş becerileri yüksek
çıkmaktadır. Altıncı sınıfa devam eden öğrencilerinin annelerinin
öğrenim seviyesi lise ve üzeri ise bu öğrencilerin üstbiliş becerileri
annesinin öğrenim seviyesi liseden aşağıda olan öğrencilere göre
daha yüksektir. Babanın öğrenim seviyesi üniversite ve üzeri ise
altıncı sınıfa devam eden öğrencilerin üstbiliş becerilerinin
ortalamasında anlamlı bir farklılık oluşturmaktadır. Çalışmanın
sonuçları doğrultusunda eğitimsel önermeler ve ilerideki
çalışmalar için öneriler paylaşılmıştır.
This study analyzed the relationship between sixth grade students’ metacognition beliefs
and some variables such as gender, schools’ location, mother’s and father’s education
level. In this research, survey method was used to collect data from 624 sixth grade
students who were attending to six middle schools in Kayseri. “Metacognition Scale”
(MS) which is developed for 5-8 grade students and “demographics information part”
which was added by the researcher were administered to students. Non-parametric
tests, Kruskal Wallis and Mann-Whitney U, were used to analyze data (p < 0.05). The
result of the study indicated that metacognitive beliefs for sixth grade students were
similar for both female students and male students. Schools’ location makes a significant
difference for the sixth grade students’ metacognition beliefs in favor of schools in the
higher socio-economic neighborhood. Sixth grade students whose mothers have an
education level higher than high school have higher metacognitive abilities than other
students. Fathers’ education level which is above the university makes significant mean
difference of the sixth-grade students’ metacognition abilities. The results of the study
were discussed according to educational implications and future studies.