STUDENT OPINIONS ABOUT READING STORY BOOK andCOMIC BOOK IN READING HOURS (EXAMPLE FOR VILLAGESCHOOL)


GÜRSOY H. C., GÖÇER A.

Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.12, no.1, pp.306-331, 2021 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Turkish lesson is a lesson of skill. In this direction, curriculum are created with a constructivist approach in our education system and trainings are provided simultaneously in our schools to gain four basic language skills. Reading skill is one of the most used skill areas among the four basic language skills. It is the ability of individuals who have started basic training to use their reading and writing skills functionally after learning to read and write, which is expected of them in the first place. However, being able to achieve this is also closely related to the ability to make the activities about these skills a habit. Over the national and international research on reading habits in our country, the rates of reading habits and reading skills have not been in the desired level and this situation has been seen as an issue in literature. And therefore, it‘s a necessary to use new methods and materials through the recommendations and guides of previous studies in gaining reading habits and skills. In this research, it‘s been aimed of giving alternative solutions to these problems by using comics in reading hours. Qualitative research method was used in this study. The study was performed in a middle school of Nizip in the province of Gaziantep. The participants of the research are the researcher and the 6th grade students of a middle school. The data of the research has been derived by interview. The data has been observed by using content analysis. At the end of the research, it was observed that the reading hours provided positive gains to the participants and the interest in the reading hours of the comics increased.
Türkçe dersi bir beceri dersidir. Bu doğrultuda eğitim sistemimizde yapılandırmacı anlayıĢla öğretim programları oluĢturulmakta ve okullarımızda eĢ zamanlı olarak dört temel dil becerisinin kazandırılmasına yönelik eğitimler verilmektedir. Okuma becerisi de dört temel dil becerisi içerisinde en fazla zaman ayrılan ve en çok kullanılan beceri alanlarından biridir. Temel eğitime baĢlayan bireyler okuma ve yazma öğrendikten sonra ilk etapta onlardan beklenilen okuma ve yazma becerilerini iĢlevsel olarak kullanabilmeleridir. Ancak bunu gerçekleĢtirebilmek aynı zamanda bu becerilerle ilgili faaliyetleri alıĢkanlık haline getirebilmeyle de yakından ilgilidir. Kitap okuma alıĢkanlığı üzerine yapılan ulusal ve uluslararası araĢtırmalarda ülkemizdeki kitap okuma alıĢkanlığı ve okuma becerisi oranları istenilen seviyede çıkmamaktadır ve bu durum literatürde bir sorun olarak görülmektedir. Bu nedenle okuma becerisi ve alıĢkanlığı kazandırmada daha önce yapılan çalıĢmaların önerileri ve rehberliği doğrultusunda yeni yöntemler ve materyallerin kullanılmasına ihtiyaç vardır. Bu araĢtırmada okuma saatlerinde hikâye ve çizgi roman okumayla ilgili öğrenci görüĢlerine ulaĢılarak konuyla ilgili alternatif çözüm önerilerinin getirilmesi amaçlanmıĢtır. AraĢtırma nitel araĢtırma olarak planlanmıĢtır. ÇalıĢma Gaziantep ilinin Nizip ilçesindeki bir köy ortaokulunda gerçekleĢtirilmiĢtir. AraĢtırmanın çalıĢma grubunu araĢtırmacı ve ortaokul altıncı sınıf öğrencileri oluĢturmaktadır. AraĢtırmanın verileri görüĢme yoluyla elde edilmiĢtir. Veriler içerik analizi kullanılarak incelenmiĢtir. AraĢtırma sonucunda okuma saatlerinin katılımcılara olumlu kazanımlar edindirdiği ve çizgi romanların okuma saatlerine ilgiyi artırdığı görülmüĢtür.