Turkish lesson is a lesson of skill. In this direction, curriculum are created
with a constructivist approach in our education system and trainings are
provided simultaneously in our schools to gain four basic language skills.
Reading skill is one of the most used skill areas among the four basic
language skills. It is the ability of individuals who have started basic training
to use their reading and writing skills functionally after learning to read and
write, which is expected of them in the first place. However, being able to
achieve this is also closely related to the ability to make the activities about
these skills a habit. Over the national and international research on reading
habits in our country, the rates of reading habits and reading skills have not
been in the desired level and this situation has been seen as an issue in
literature. And therefore, it‘s a necessary to use new methods and materials
through the recommendations and guides of previous studies in gaining
reading habits and skills. In this research, it‘s been aimed of giving
alternative solutions to these problems by using comics in reading hours.
Qualitative research method was used in this study. The study was
performed in a middle school of Nizip in the province of Gaziantep. The
participants of the research are the researcher and the 6th grade students of a
middle school. The data of the research has been derived by interview. The
data has been observed by using content analysis. At the end of the research,
it was observed that the reading hours provided positive gains to the
participants and the interest in the reading hours of the comics increased.
Türkçe dersi bir beceri dersidir. Bu doğrultuda eğitim sistemimizde
yapılandırmacı anlayıĢla öğretim programları oluĢturulmakta ve
okullarımızda eĢ zamanlı olarak dört temel dil becerisinin kazandırılmasına
yönelik eğitimler verilmektedir. Okuma becerisi de dört temel dil becerisi
içerisinde en fazla zaman ayrılan ve en çok kullanılan beceri alanlarından
biridir. Temel eğitime baĢlayan bireyler okuma ve yazma öğrendikten sonra
ilk etapta onlardan beklenilen okuma ve yazma becerilerini iĢlevsel olarak
kullanabilmeleridir. Ancak bunu gerçekleĢtirebilmek aynı zamanda bu
becerilerle ilgili faaliyetleri alıĢkanlık haline getirebilmeyle de yakından
ilgilidir. Kitap okuma alıĢkanlığı üzerine yapılan ulusal ve uluslararası
araĢtırmalarda ülkemizdeki kitap okuma alıĢkanlığı ve okuma becerisi
oranları istenilen seviyede çıkmamaktadır ve bu durum literatürde bir sorun
olarak görülmektedir. Bu nedenle okuma becerisi ve alıĢkanlığı
kazandırmada daha önce yapılan çalıĢmaların önerileri ve rehberliği
doğrultusunda yeni yöntemler ve materyallerin kullanılmasına ihtiyaç vardır.
Bu araĢtırmada okuma saatlerinde hikâye ve çizgi roman okumayla ilgili
öğrenci görüĢlerine ulaĢılarak konuyla ilgili alternatif çözüm önerilerinin
getirilmesi amaçlanmıĢtır. AraĢtırma nitel araĢtırma olarak planlanmıĢtır.
ÇalıĢma Gaziantep ilinin Nizip ilçesindeki bir köy ortaokulunda
gerçekleĢtirilmiĢtir. AraĢtırmanın çalıĢma grubunu araĢtırmacı ve ortaokul
altıncı sınıf öğrencileri oluĢturmaktadır. AraĢtırmanın verileri görüĢme
yoluyla elde edilmiĢtir. Veriler içerik analizi kullanılarak incelenmiĢtir.
AraĢtırma sonucunda okuma saatlerinin katılımcılara olumlu kazanımlar
edindirdiği ve çizgi romanların okuma saatlerine ilgiyi artırdığı görülmüĢtür.