Ön Yargılar Bağlamında Fark Edilmeyen Çocukların Bilimsel Araştırmalardaki Yeri


Yüksel Aykanat Y. B.

Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.61, no.61, pp.354-360, 2025 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

Doç. Dr. Arzu Arıkan’ın editörlüğünü üstlendiği “Fark Edilmeyen Çocuklar” kitabı, toplumsal olarak geri planda kalan çocuk gruplarının bilimsel araştırmalardaki yerini ele almaktadır. Kitap, on bölümden oluşmakta, özel gereksinimleri olan çocuklar, Romanlar, Suriyeli çocuklar, iki dilli çocuklar, cezaevindeki annelerin çocukları, ergen anneler, cinsel istismar mağdurları ve kırsal bölgelerdeki eğitim gibi çeşitli sosyal, kültürel ve psikolojik farklılıkları incelemektedir. Kitap, fark edilmeyen çocukların yaşadıkları zorluklara ve bu zorlukların toplumsal algı ve ön yargılardan kaynaklandığına vurgu yaparak, bu çocukların daha görünür ve etkin bir şekilde araştırmalara dahil edilmesinin önemini ortaya koymaktadır. Her bölüm, ilgili çocuk grubunun yaşadığı sorunları ve çözüm önerilerini ayrıntılı bir şekilde sunarken, ön yargıların ve ayrımcılığın bu çocukların gelişimini nasıl etkilediğini tartışmaktadır. “Fark Edilmeyen Çocuklar,” özellikle bilimsel araştırmalarda çocukların etkin katılımını, çocuk haklarını ve etik hususları ön planda tutarak, araştırma kültüründe kapsayıcılığı ve saygıyı artırmayı amaçlamaktadır. Kitap, toplumsal ve akademik çevrelerde bu çocukların sesi olmayı ve onların yaşadığı zorlukların görünürlüğünü artırmayı hedeflemektedir.