Apiturizmin Avrupa ve Türkiye’deki Gelişiminin Değerlendirilmesi


Çalhan H.

Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, cilt.21, sa.2, ss.271-291, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 21 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.24010/soid.1399688
  • Dergi Adı: Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM), Index Copernicus, Asos İndeks, Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.271-291
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Turistler gidecekleri bölgenin ayırt edici kültürel ve doğal güzelliklerini görmek ve farklı olanı hissetmek, yaşamak için yeni turizm türleri aramaktadırlar. Son yıllarda popüler olmaya başlayan apiturizm turistlerin arıcılık, arı ürünleri, bal çeşitleri, bal üretimi ve arı kovanlarındaki yaşam hakkında her şeyi öğrenme fırsatına sahip olabildiği bir turistik deneyimdir. Bu çalışmanın temel amacı, inovatif bir turizm çeşidi olarak apiturizm olgusunun incelenmesi ve doküman analizi yöntemiyle istatistiki verilere dayalı olarak 15 Avrupa ülkesi (Almanya, Avusturya, Bulgaristan, Çek Cumhuriyeti, Fransa, İngiltere, İspanya, İtalya, Litvanya, Macaristan, Polonya, Portekiz, Romanya, Slovenya, Yunanistan) ile Türkiye’nin apiturizm gelişiminin karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesidir. Bu doğrultuda, çalışmada öncelikle inovatif bir ürün olarak apiturizm olgusu ve temel aktiviteleri irdelenmiş, araştırma sürecinde ise Avrupa ülkelerinin ve Türkiye’nin apiturizm gelişimi ikincil istatistiki verilere dayalı olarak karşılaştırmalı şekilde değerlendirilmiştir. Çalışma çerçevesinde Avrupa ülkeleri ile Türkiye’de faaliyet gösteren apiturizm müzeleri/ziyaretçi merkezleri web üzerinden gerçekleştirilen kapsamlı bir tarama işlemi ile belirlenmiş ve bulgular tablolaştırılarak sunulmuştur. İncelenen ülkeler içinde en fazla sayıda apiturizm müzesine sahip ülkelerin sırasıyla Fransa, Almanya, İngiltere ve İspanya olduğu tespit edilmiştir. Türkiye’nin apiturizm potansiyelinin Avrupa ülkelerinden çok daha yüksek olmasına rağmen bu konuya Avrupa ülkelerinden daha az önem verdiği, daha az yatırım yaptığı anlaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Apiturizm, İnovatif ürün, Avrupa Ülkeleri, Türkiye