Sürdürülebilir Kampüs Perspektifinde Bisiklet Parklarına Erişilebilirliğin Coğrafi Bilgi Sistemleri Tabanlı Analizi: Erciyes Üniversitesi Kampüsü


Creative Commons License

Karakoç Ö. B., Ergen B.

Türk Uzaktan Algılama ve CBS Dergisi, cilt.6, sa.2, ss.131-143, 2025 (TRDizin)

Özet

Kampüs alanları nüfus, kentsel hizmetler, ulaşım, çevresel hizmetleri ile küçük kent modeli oluşturmaktadır. Kampüs alanları sunduğu hizmetler ile kentlerin önemli parçalarıdır. Üniversite kampüslerinde sürdürülebilirlik kentsel sürdürülebilirliğe de önemli katkılar sunmaktadır. Sürdürebilir kampüs çok yönlü bir yaklaşımı içermektedir. Ulaşım ise sürdürülebilir kampüsün en önemli başlıklarından birisidir. Bu çalışmada Erciyes
Üniversitesi Kampüs Alanı içinde yer alan bisiklet park noktalarının 500 metre yürüme
mesafesi içinde hizmet ettiği alanlar araştırılmıştır. Çalışmada coğrafi bilgi sistemleri (CBS) ve network analizi metodu kullanılmıştır. Çalışmada Erciyes Üniversitesi içinde yer alan bazı binaların bisiklet park noktalarından 500 metre yürüme mesafesi içinde yer almadığı tespit edilmiştir. Çalışmada 500 metre yarıçap ya da çap ile hizmet alanı belirlemenin doğru sonuç vermediği varılan diğer önemli bulgudur. Kampüs alanlarının sürdürülebilirliği açısından bisiklet ulaşımının önemli oluğu ve ulaşım altyapı alanlarının belirlenmesinde GIS önem arz ettiği çalışmanın sonuçları arasındadır

Campus areas follow the model of a city, with a unique population, transportation system,
and urban and environmental services. They also serve important functions within cities,
offering various beneficial services. Consequently, the sustainability of university campuses
contributes to the overall urban sustainability. Furthermore, the consideration of campus
sustainability involves multiple factors, and transportation is one of the most important.
This study examined the areas served by the bicycle parking points located on the Erciyes
University campus, particularly the areas within a walking distance of 500 m. The study
used geographic information systems (GIS) and network analysis and found that some
buildings within the campus were not located within 500 m of the bicycle parking points
by walking. Notably, it is not sufficient to determine the service areas by simply considering
a circle with a diameter of 500 m centered on the bicycle parking point. This study
underscores the influence of bicycle parking locations on campus sustainability and the
benefit of using GIS in the planning of transportation infrastructure.