HELAL ÜRÜN SERTİFİKASINA SAHİP GIDA İŞLETMELERİNİN PERFORMANSLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA


Bayındır S., AKDOĞAN M. Ş.

the journal of academic social science - Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt.6, ss.416-427, 2018 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)

  • Cilt numarası: 6 Konu: 68
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: the journal of academic social science - Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi
  • Sayfa Sayıları: ss.416-427

Özet

Müslümanların azınlıkta olduğu ülkeler başta olmak üzere tüketiciler özellikle ambalajlı gıda tercihlerinde helal logolu ürünleri tercih etmektedir. Türk işletmelerin helal gıda sertifikasına yönelik ilgisi her geçen gün artmaktadır. Literatürde tüketicilerin helal gıda ürünlerine yönelik algılarını inceleyen araştırmalar bulunmaktadır. İşletmelerin helal gıda sertifikasına yönelik ilgilerini ve bu ilginin yansımalarını inceleyen araştırmalar ülkemizde bulunmamaktadır. Araştırmada helal sertifikalı üretim yapan işletmelerin sertifikaya sahip olduktan sonra ihracat yaptıkları ülke sayılarında değişimler araştırılmış ve anlamlı bir artış gözlenmemiştir, İşletmelerin sertifikaya sahip olmalarındaki en büyük nedeni “müşterilerin talebi” oluşturmaktadır. Helal sertifikalı işletmelerin Kosher sertifikası konusunda bilgi sahipleri olduğu çıkan sonuçlardandır. Helal sertifikasına sahip şirketlerin AR-GE ve reklam harcamaları araştırılan bir diğer konudur. Bu anlamda çalışma örnek olabilecek niteliktedir ve geliştirmeye açık bir pozisyondadır. Araştırmada; Türkiye’de gıda üreticisi olup helal gıda sertifikasına sahip, 271 işletmeye farklı kanallardan anketler ulaştırılmıştır. Anket gönderilen işletmelerden 36’sı ankete dönüş sağlanmıştır. SPSS programıyla Güvenilirlik analizi, Faktör analizi ve One-Sample Kolmogorov-Smirnov testi yapılmıştır.

Anahtar kelimeler: Helal Gıda, Helal Gıda Sertifikası, Kosher Sertifikası, Gıda İşletmeleri