Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol.12, no.3, pp.1652-1674, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
Bu çalışma ‘Platon’un Mağara Alegorisi’nden hareketle haber doğrulama platformlarının doğrulama süreçleriyle ilgili deneyimlerine odaklanmaktadır. Platonun Mağara Alegorisi’nde doğuştan beri mağaradan başka bir yeri deneyimlememiş mahkûmların gerçeği mağaradaki seslerden ve duvara yansıyan siluetlerden ibaret sanmasında olduğu gibi günümüz postmodern çağında da bireyler yeni medya ortamlarında üretilen sahte içerikleri hakikat olarak algılamaktadırlar. Haber doğrulama platformlarının yeni medya ortamlarında yaratılıp dolayımlanan sahte haberlerle mücadele pratikleri Platon’un mağarasından kurtulup gerçeği deneyimleyen mahkûmun diğer mahkûmlara hakikati anlatma çabasını andırmaktadır. Nitel yöntemin benimsendiği çalışmada https://www.dogrula.org, https://www.dogrulukpayi.com ve https://teyit.org platformları araştırma nesnesi olarak seçilmiştir. Çalışmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği veri toplama yöntemi olarak benimsenmiştir. Elde edilen veriler ışığında doğrulaması yapılan haberlerde dahi izlerkitlenin inancı ve ideolojisinin algılama biçiminde belirleyici olduğu sonucuna ulaşılmıştır.