Müze Eğitimi Sertifika Programına Katılan Öğretmenlerin Müze Eğitimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançlarının İncelenmesi


Creative Commons License

Öner G., Binekci Ö.

8. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Kongresi, Bolu, Türkiye, 20 - 22 Aralık 2021, ss.89-90

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bolu
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.89-90
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Müze eğitimine ilişkin gerçekleştirilen çalışmalarda son yıllarda bir artış yaşandığı gözlemlenmektedir. Bu çalışmaların sonuçlarını destekleyici nitelikte bir gelişme ülkemizde 2019 yılında yaşanmıştır. Millî Eğitim Bakanlığı’nın Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü tarafından koordine edilen “Müze Eğitimi Sertifika Programı” başlatılmış ve bu program kapsamında farklı branşlardan yüzlerce öğretmene müze eğitimine yönelik eğitici eğitimi verilmiş, eğitimi alan öğretmenler ise görev yaptıkları illerdeki öğretmenlere hizmet içi eğitimler aracılığıyla bu eğitimleri vermişlerdir. Bu kapsamda araştırmanın amacı müze eğitimine yönelik eğitici eğitimi veya hizmet içi eğitimini tamamlayan öğretmenlerin müze eğitimine yönelik öz-yeterlik inançlarını tespit etmektir. Nicel ve nitel veri toplama araçlarının birlikte kullanıldığı bu araştırma temel olarak betimsel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örneklemin kullanıldığı araştırmada sosyal bilgiler, görsel sanatlar, tarih, Türkçe, sınıf öğretmenliği, beden eğitimi ve spor, okul öncesi ve özel eğitim branşlarında görev yapan, araştırmaya gönüllü katılım sağlayan, 80 öğretmen yer almıştır. Araştırmada Yeşilbursa ve Uslu’nun (2014) geliştirdiği “Müze Eğitimine İlişkin Öz- Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. 24 maddeden oluşan ölçeğe ek olarak, katılımcılara ilişkin kişisel bilgilere ve müze eğitimine yönelik iki açık uçlu soruya yer verilmiştir. Veriler SPSS ortamında istatistiksel olarak analiz edilerek aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri ile yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda hizmet içi müze eğitimi alan öğretmenlerin müze eğitimine ilişkin öz-yeterlik inançlarının yüksek olduğu tespit edilmiştir. Sonuçlardan hareketle müze eğitimine yönelik hizmet içi eğitimlerin kapsamının genişletilerek sürdürülmesi önerilmektedir.