8. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Kongresi, Bolu, Türkiye, 20 - 22 Aralık 2021, ss.89-90
Müze eğitimine ilişkin gerçekleştirilen çalışmalarda son yıllarda bir artış yaşandığı
gözlemlenmektedir. Bu çalışmaların sonuçlarını destekleyici nitelikte bir gelişme ülkemizde 2019
yılında yaşanmıştır. Millî Eğitim Bakanlığı’nın Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel
Müdürlüğü tarafından koordine edilen “Müze Eğitimi Sertifika Programı” başlatılmış ve bu
program kapsamında farklı branşlardan yüzlerce öğretmene müze eğitimine yönelik eğitici eğitimi
verilmiş, eğitimi alan öğretmenler ise görev yaptıkları illerdeki öğretmenlere hizmet içi eğitimler
aracılığıyla bu eğitimleri vermişlerdir. Bu kapsamda araştırmanın amacı müze eğitimine yönelik
eğitici eğitimi veya hizmet içi eğitimini tamamlayan öğretmenlerin müze eğitimine yönelik
öz-yeterlik inançlarını tespit etmektir. Nicel ve nitel veri toplama araçlarının birlikte kullanıldığı
bu araştırma temel olarak betimsel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Amaçlı örnekleme
yöntemlerinden ölçüt örneklemin kullanıldığı araştırmada sosyal bilgiler, görsel sanatlar, tarih, Türkçe, sınıf öğretmenliği, beden eğitimi ve spor, okul öncesi ve özel eğitim branşlarında görev
yapan, araştırmaya gönüllü katılım sağlayan, 80 öğretmen yer almıştır. Araştırmada Yeşilbursa ve
Uslu’nun (2014) geliştirdiği “Müze Eğitimine İlişkin Öz- Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. 24
maddeden oluşan ölçeğe ek olarak, katılımcılara ilişkin kişisel bilgilere ve müze eğitimine yönelik
iki açık uçlu soruya yer verilmiştir. Veriler SPSS ortamında istatistiksel olarak analiz edilerek
aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri ile yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda hizmet içi
müze eğitimi alan öğretmenlerin müze eğitimine ilişkin öz-yeterlik inançlarının yüksek olduğu
tespit edilmiştir. Sonuçlardan hareketle müze eğitimine yönelik hizmet içi eğitimlerin kapsamının
genişletilerek sürdürülmesi önerilmektedir.