Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, cilt.11, sa.2, ss.693-724, 2025 (TRDizin)
Çağcıl ana dili eğitiminde doğru anlama ve anlatma becerilerinin yanı sıra üstbilişsel planlama, izleme ve değerlendirme, çok yönlü yorum yapma becerilerini desteklemek amaçlanmaktadır. Bu amaca ulaşmada Türkçe öğretmenlerinin alımlama estetiği bilgi birikimi ve bu birikimi derslerine aktarma düzeyi belirleyicidir. Bu çalışmada, Türkçe öğretmenlerinin alımlama estetiğine ilişkin bilgi birikimlerinin belirlenmesi ve okuma eğitiminde alımlama estetiğinden yararlanıp yararlanmadıkları ve ne düzeyde yararlandıkları incelenmiştir. Çalışmada karma yöntem benimsenmiş olup eş zamanlı model kullanılmıştır. Katılımcılar ölçüt örnekleme yöntemine göre belirlenmiş ve çalışmaya 102 gönüllü Türkçe öğretmeni katılmıştır. Çalışmada veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen anket ve yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Anket formundan elde edilen veriler SPSS 22 istatistik yazılım programıyla, görüşmelerden elde edilen veriler içerik analiziyle analiz edilmiştir. Çalışmanın sonunda Türkçe öğretmenlerinin alımlama estetiğiyle ilgili bilgi birikiminin beklenen düzeyde olmadığı, okuma eğitiminde alımlama estetiğinden yeterli düzeyde yararlanmadıkları görülmüştür. Bu doğrultuda gerekli öneriler verilmiştir. Çalışmanın Türkçe eğitimi ve okuma eğitimine, Türkçe öğretmenlerine katkısı olacağı düşünülmektedir.
Contemporary mother tongue education aims to support metacognitive planning, monitoring and evaluation, and multidimensional interpretation skills, as well as correct comprehension and expression skills. In order to achieve this objective, it is imperative to consider the role of Turkish teachers' knowledge of reception aesthetics and the extent to which they are able to transfer this knowledge into their lessons. The present study sought to analyse Turkish teachers' knowledge of reception aesthetics, and the extent to which they utilise this concept in the context of reading education. The present study adopted a mixed-method approach, utilising a simultaneous model. Participants were determined according to the criterion sampling method, and 102 volunteer Turkish teachers participated in the study. The data were collected through the utilisation of a questionnaire and a semi-structured interview form developed by the researchers. The data obtained from the questionnaire form were analysed with SPSS 22 statistical software program, while the data obtained from the interviews were analysed with content analysis. In conclusion, it was determined that Turkish teachers' comprehension of reception aesthetics was found to be inadequate. Furthermore, it was observed that these educators did not employ reception aesthetics to the extent that would be anticipated in the context of reading education. The necessary suggestions are given in this direction. It is hypothesised that the study will contribute to the fields of Turkish education and reading education, as well as to Turkish teachers.