ASERC 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON HEALTH, ENGINEERING, ARCHITECTURE AND MATHEMATICS, İstanbul, Türkiye, 6 - 08 Haziran 2025, cilt.1, ss.280-291, (Tam Metin Bildiri)
Cam ve karbon elyaf destekli kompozitler uzay ve havacılık, otomotiv, savunma sanayi, endüstriyel bileşenler, rüzgârgülü kanadı gibi birçok alanda hafif ve mukavemetli yapıların geliştirilmesi için kullanılmaktadır. Takviye elyafı, kompozitlerin mekanik özelliklerini belirleyen en önemli unsurlardandır. Kompozit oluşturma aşamasında takviye lifleri farklı açılarda sarılarak yapının birçok eksende dayanımı sağlanmaktadır. Elyaf, iplik ve kumaş formundaki takviye elemanları farklı amaçlarla kompozit haline getirilebilmektedir. Özellikle rüzgar gülü pervanesi gibi uygulamalarda şerit formundaki filament lifler yapı üzerine sarılarak üretim yapılmaktadır. Mevcut çalışmada şerit formundaki cam ve karbon filament liflerin tek başına ve bir arada kullanılarak 1 kat, 2 kat ve 3 kat olacak Görselde epoksi matriks ile el yatırması yöntemi kullanılarak metal kalıp üzerinde kompozit yapılar üretilmiştir. Kalıp yüzeyine ayırıcı olarak sıvı PVA uygulanmıştır. Takviye lifleri yapıya 00 ve/veya 900 açılarda yerleştirilmiştir. Farklı eksenlerden gelen yüklere karşı kompozitin dayanımın inceleyebilmek için bu yapılardan 00, 450 ve 900 açılarda numuneler kesilerek mekanik özellikleri test edilmiştir. Tek kat kompozitlerde 00 açıda maksimum dayanım elde edilmişken 900 açıda minimum dayanım görülmüştür. İki katlı yapılarda 00 ve 900 açılarda maksimum mekanik dayanım görülürken 450 açıda ise minimum dayanım gözlenmiştir. 3 katlı yapılarda çekme ekseninde 2 kat olan numunelerde maksimum, tek kat olanlarda çift kat olanlara kıyasla daha az dayanım görülürken 450 açıda minimum dayanım görülmüştür. Karbon lif destekli yapılarda cam lifi destekli yapılara göre daha iyi dayanım değerleri elde edilmiştir. Kompozit yapıların dayanımının takviye elemanının bulunduğu açıya doğrudan bağlı olduğu değerlendirildiğinden kompozit yapı tasarlanırken takviye elemanlarının sarım açısının kompozitin maruz kalacağı yük eksenine paralel olarak belirlenmesinin faydalı olacağı sonucuna varılmıştır.