İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.11, sa.42, ss.443-456, 2022 (Hakemli Dergi)
Kamusal alan hüviyeti taşıyan mekânlar, anlam üretme mekanizmaları olarak işlev görmektedirler. Anlam
üretme mekânlarına ilişkin farklılıklar ve mekânı kullananların medya ile ilişkileri ölçüsünde medyanın
anlam üretimindeki rolü, bu çalışmada, Türkiye’deki geleneksel kahvehaneler ile modern kafelerin
örneğini oluşturan Sturbucks’lar üzerinden incelenmektedir. İki kamusal mekânın kendine özgü yapısının,
bu iki mekânı tercih eden insanların demografik özelliklerinin ve medyayla ilişkilerindeki farklılaşmaların
tespit edilmesi çalışmanın temel amacıdır. Bu bağlamda çalışma, iki farklı kamusal alanı ve bu alandaki
insanların ilişkilerini anlamak için Kayseri ilindeki geleneksel kahvehaneler ve yeni nesil kahvehaneler
üzerinde yapılmıştır. Araştırmada görece geleneksel mahalle kahvehanelerinde ve şehrin daha çok
hareketli noktalarında konuşlanan modernliğin temsili Starbucks’larda zamanını geçiren insanların, iletişim
teknolojileri ve medyayla ilişkilerini anlamak üzere gözlem ve yarı yapılandırılmış mülakat tekniği
kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, kahvehane ve yeni nesil kahve dükkânlarını tercih etmede, insanların
demografik özelliklerinin belirleyici nitelik taşıdığını gösterirken, medyanın da sosyal medya ve geleneksel
medya şeklinde mekâna göre farklılaşmak üzere, her iki kamu mekânında, kamusal gündemi belirleyen
araç olarak etkin konumda olduğunu ortaya koymaktadır.