EŞSIZ VE KENDİNE ÖZGÜ BIR SANATSAL IFADE BIÇIMI OLARAK VR BOYAMA


Creative Commons License

Çoruh L.

6. INTERNATIONAL MEDITERRANEAN CONGRESS, Rome, İtalya, 13 - 15 Ağustos 2024, cilt.2, ss.449-466

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 2
  • Basıldığı Şehir: Rome
  • Basıldığı Ülke: İtalya
  • Sayfa Sayıları: ss.449-466
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dijital sanatın temelleri 1960'lardan günümüze kadar Bilgisayar Sanatı, ASCII sanatı, Robotik Sanat, Elektronik Sanat, Siber Sanat ve Yazılım Sanatı gibi birçok farklı biçimde var olmuştur. Amerikalı matematikçi ve sanatçı Ben Laposky'nin 1950'lerin başında yarattığı dalga formlarının soyut elektronik görüntüleri, dijital sanatta ışıkla resim yapmanın ilk örnekleri arasında yer almaktadır. Laposky görüntüleri oluşturmak için ekran yüzeyiyle sınırlı ışık kullanırken, ondan bir yıl önce Pablo Picasso ve Henri Matisse bir fotoğraf tekniği olan fizyogram tekniğini kullanarak ışıkla resim yapmanın farklı bir biçimini denemekteydler. Picasso küçük bir ışık kaynağıyla havada figürler çizerken, Gjon Mili de düşük ışık hassasiyetine ve uzun pozlamaya ayarlı kamerasıyla ışığı fotoğraf filmi üzerine biriktirerek çizimin görüntüsünü yakalıyordu. Yenilikçi VR teknolojisi de bu çalışmalarla eş zamanlı olarak geliştiriliyordu. Picasso'nun 1949'da ışıkla uzamda figürler çizmesinden yedi yıl sonra, 1956'da tanıtılan bir sanal gerçeklik cihazı olan Morton Heiling'in Sensorama'sı ile başlayan VR teknolojileri bugün görüntü, ses, etkileşim ve ağa bütünleşik yetenekleri açısından sofistike hale gelmiştir. Işıkla resim yapmanın iki yaklaşımı olan, Laposky'nin dijital ortamda yaratımı ve Picasso'nun çizimin sanatçı tarafından fiziksel mekânda yaratımı, sanal gerçeklikte birleştirilmiştir. Sanal gerçeklik, bilgisayar tarafından oluşturulan bir ortamı gerçek dünya algımızla değiştirme yanılsamasını kullanarak, sanal dünyada bir varlık hissi ve sanal nesnelerle etkileşime girmenin heyecan verici olasılığını yaratmaktadır. Sanatçılar VR'ın çevreleyici ortamında buluşabilir ve yenilikçi yaratım araçlarıyla sanatsal yaratımları üzerinde çalışabilirler. Dahası, VR teknolojileri, sanat ve tasarımda geleneksel sergileme yöntemlerine bir alternatif haline gelmiştir. Bu araştırma, bir sanatsal ifade biçimi olarak VR Painting'in olanaklarını ve dijital sanat bağlamında bu teknolojiyi kullanan sanatçıları ve çalışmalarını incelemektedir. 

Anahtar Kelimeler: Sanal Gerçeklik, VR boyama, dijital sanat, fizyogram. 

From the 1960s to the present day, the foundations of digital art have existed in many different forms, such as Computer Art, ASCII art, Robotic Art, Electronic Art, Cyber Art, and Software Art. The abstract electronic images of waveforms created by American mathematician and artist Ben Laposky in the early 1950s were among the first examples of painting with light in digital art. While Laposky used light limited to the screen surface to create the images, a year before him, Pablo Picasso and Henri Matisse were experimenting with a different form of painting with light by utilising the physiogram technique, a photographic technique. Picasso drew figures in the air with a small light source, and Gjon Mili captured the image of the drawing by layering the light on photographic film with his camera set to low light sensitivity and prolonged exposure. Innovative VR technology was being developed concurrently. Beginning with Morton Heiling's Sensorama, a virtual reality device introduced in 1956, seven years after Picasso painted figures in space with light in 1949, VR technologies today are sophisticated regarding display, audio, interaction, and network integration capabilities. The two approaches of painting with light, Laposky's creation in the digital environment and Picasso's creation of the drawing by the artist in physical space, are combined in VR. Virtual reality uses the illusion of replacing a computer-generated environment with our perception of the real world, creating a sense of presence in the virtual world and the exciting possibility of interacting with virtual objects. Artists can meet in VR's immersive environment and work on their artistic creations with innovative creation tools. Moreover, VR Technologies, have also become an alternative to traditional exhibition methods in art and design. This research investigates the possibilities of VR Painting as a form of artistic expression and the artists and their works with this technology in the context of digital art. 

Keywords: Virtual-Reality, VR painting, digital art, physiogram.