Renk Eğitiminde Farkındalık (Erciyes Üniversitesi Örneği)


ENGİN N. , ENGİN N.

Uluslararası Güzel Sanatlar Sempozyumu, Antalya, Türkiye, 3 - 05 Mayıs 2018, ss.74

  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.74

Özet

Renk Eğitiminde Farkındalık (Erciyes Üniversitesi Örneği)

Bir sanat eserini algılamak genellikle içinde bulunan renklerin etkisiyle başlar ve kompozisyon çözümlemesiyle devam eder. Bu açıdan eserde kullanılan renklerin izleyici üzerindeki ilk izlenimini oluşturmadaki rolü büyüktür. Sanat eğitiminde öğrencilerin çalışmalarında etkili bir mesaj iletmeleri açısından, başarılı bir kompozisyon oluşturmayı öğretmek kadar kuşkusuz renk eğitiminin de yeri son derece önemlidir. Renk eğitimine genellikle birinci sınıftaki temel sanat eğitimi atölyesinde başlanır ve daha sonraki yıllarda resim atölye derslerinde devam edilir. Renk eğitiminin kuramsal ve çalışmalar üzerindeki uygulama şeklinde paralel yürütülmesinin yanı sıra, öğrencilerin kendi yaşamları içinde renklerin yerinin farkına varmaları için farklı çalışmalar da geliştirilebilmektedir. Bu çalışmada, Erciyes Üniversitesi Güzel sanatlar fakültesi Resim Bölümünde yürütülen Renk dersinde final ödevinin, ikinci sınıf öğrencilerin renkle ilgili farkındalıklarının üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Haftada 3 saat teorik olarak verilen dersin final ödevi için her öğrenci renkle ilgili düşünce veya hislerini birer adet iki ve üç boyutlu çalışmalarının yanı sıra bir de performans sanatı örneği hazırlayıp, sınıf ortamında sunum gerçekleştirmektedir. Genellikle en yoğun odaklanılan canlı veya video kaydı şeklindeki performans sunumu, öğrencilerin renklerin kendi hayatlarına dair yeri ve önemini yansıtmaktadır. Öğrenciler, final ödevinin tamamıyla ilgili özetlerini yaparken, rengin kendi yaşamlarında oynadığı rolün ne olduğuna ve ne kadar önemli olduğuna dair kendi değerlendirmelerini yapmaktadırlar. Bu çalışmada, Renk dersinde yapılan bazı sunumlardan örnekler verilerek, öğrencilerin renkle ilgili kendileriyle ilgili farkındalıkları incelenmiş, böyle bir uygulamanın resim bölümü öğrencilerinin atölye çalışmalarına etkisi sorgulanmıştır.