Knowledge about ıonizing radiation and radiation protection among patients awaiting radiological examinations: A cross-sectional survey


Creative Commons License

Yücel A., Bülbül E.

Kocatepe Tıp Dergisi, cilt.10, ss.25-31, 2009 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10
  • Basım Tarihi: 2009
  • Dergi Adı: Kocatepe Tıp Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.25-31
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

 

Amaç: Radyolojik tetkik için gelen hastaların iyonizan radyasyon ve radyasyondan korunma hakkında bilgi düzeylerini araştırmaktır. Gereç ve Yöntem: Üniversite hastanesinde 224 hastaya kesitsel bir anket uygulandı. Tıp fakültesi öğrencileri tarafından hastalara iyonizan radyasyon, zararlı etkileri ve bu etkilerden korunma hakkında sorular soruldu. Puanlar, 24 bilgi sorusu için toplam 100 üzerinden değerlendirildi. Bulgular: Katılımcıların %32.6 ilkokul mezunuydu. Hastaların çoğu (%91.5) daha önceden radyolojik tetkik yaptırmıştı. Ortalama puan 54.78±20.08 idi. Puanlar açısından kadınlar (55.72±19.44) ve erkekler (53.54±20.93) arasında, ve düşük (54.30±18.45) ve yüksek (55.27±21.71) eğitim düzeyli katılımcılar arasında anlamlı fark saptanmadı (P>0.05). Daha önce BT tetkiki yaptıranlarda puanlar (59.76±18.23), yaptırmayanlardan (51.38±20.66) anlamlı şekilde yüksekti (P=0.002). Radyasyonun kansere neden olduğunu bilenlerin puanı (57.78±19.87) ile bilmeyenlerin (46.56±18.42) arasında anlamlı fark vardı (P=0.001). Bu soruyu bilme oranı eğitim düzeyi ile artma gösteriyordu (P=0.032). Sonuç: Katılımcıların çoğu daha önceden radyolojik tetkik yaptırmış olmalarına rağmen, radyasyondan korunma hakkında yetersiz bilgiye sahipti. Hastaların çoğu ilkokul mezunu olduğundan, ilkokulda radyasyon ve korunma hakkında dersler konulmalıdır. Fakat en önemli rol radyoloji bölümlerine düşmektedir, radyasyondan korunma hakkında bilgilendirme broşürleri hastalar için yararlı olacaktır.

 

ABSTRACT: Purpose: To evaluate the level of

knowledge about ionizing radiation and radiation

protection among patients who underwent radiological

examinations.

Materıals and Methods: A cross-sectional survey was

carried out of 224 patients in the university hospital. A

questionnaire which tested patients’ information about

ionizing radiation, harmful effects and protection from

these effects was applied by medical school students. The

score for 24 knowledge questions was evaluated out of a

total of 100 points.

Results: Of the participants, 32.6% had completed

primary school. The majority of patients (91.5%) had had

previous radiological examinations. The mean score was

54.78±20.08. There was no significant difference between

female (55.72±19.44) and male (53.54±20.93), and

between low (54.30±18.45) and high (55.27±21.71)

educated participants (P>0.05). The patients who had CT

examination previously had significantly higher points

(59.76±18.23) than the patients who had not

(51.38±20.66) (P=0.002). The score was significantly

different (P=0.001) between the patients who realized that

radiation could cause cancer (57.78±19.87) and who could

not (46.56±18.42). The ratio of knowing this question

increased with the education level (P=0.032).

Conclusion: Although many of the participants had

radiological examinations previously, they had insufficient

knowledge about radiation protection. Since the level of

education for most patients was primary school, it would

be appropriate to include lessons about radiation and side

effects in primary schools In waiting rooms, informative

brochures about radiation protection could be useful for

the patients.

Key Words: Radiation protection; radiological health;

radiation effects.