Uluslararası Lisansüstü Çalışmalar Kongresi International Graduate Studies Congress , Balıkesir, Turkey, 17 - 20 June 2021, pp.568-570
Bu çalışmada STEM temelli Algodoo etkinliklerinin yedinci sınıf öğrencilerinin bilimsel
yaratıcılıklarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Dijital çağ olarak adlandırılan
yaşadığımız yüzyılda Endüstri 4.0’ın etkisini hızla artırması ile teknolojinin baş döndürücü bir
hızda ilerlemesi bilimsel, toplumsal yapılarda etkilerinin hissedilmesi eğitim ekosistemini de
güncellemeye yönlendirmiştir. Dolayısıyla, bütün değişimler bireylerden beklenen rolleri de
etkilemiş ve hedefler farklılaşmıştır.
2010 yılı ve sonraki yıllarda doğan çocuklar ‘’Alfa kuşağı’’ olarak tanımlanmıştır. Bu
kuşaktaki mevcut öğrencilerin problem çözme, yaratıcılık gibi 21. Yy. becerilerini kazanmaları
ve geliştirmeleri beklenmektedir (Eroğlu, 2018). Teknoloji temelli eğitimin kaçınılmaz olduğu
günümüz dünyasında bireylerin STEM gibi alanlarda üretkenliklerini gösterebilmeleri
hedeflenmektedir. Hedeflenen becerileri öğrencilerin kazanması ve geliştirmesi için mevcut
eğitim sisteminin STEM temel alınarak dijital tabanda düzenlenmesi, STEM temelli
etkinliklerin planlanması ve uygulanması, öğrencilere etkileri belirlenerek ortaya konması
gerekmektedir. Bu sebeple, bu araştırmanın amacı, STEM temelli dijital ders içerikleri
geliştirmek, ders planları oluşturmak ve STEM eğitim yaklaşımının derslere uyumunu
sağlamaktır. Bu amaç doğrultusunda, geliştirilen etkinliklerin bilimsel yaratıcılık değişkenine
etki edeceği düşünülmüştür. Bilimsel yaratıcılığın STEM eğitim yaklaşımı amaç ve ilkeleri ile
örtüştüğü göz önüne alınarak araştırmaya dahil edilmiştir. Dolayısıyla, öğrencilerin dijital bir
web programı olan Algodoo simülasyon programı kullanılarak STEM temelli Algodoo
etkinlikleri yoluyla bilimsel yaratıcılıkları artırılması hedeflenmiştir. STEM temelli
etkinliklerin gerçekleştirilebilmesi için algodoo programının tercih edilmesi 2015 yılında en iyi
STEM eğitimi uygulaması olarak seçilmesinden kaynaklanır (Özer, 2019). Ayrıca algodoo iki
boyutlu, çoğunlukla fizik konuları için düzenlenmiş ve ücretsiz olması bu programın
kullanılmasında önem arz etmektedir. Kapsam olarak fizik alanında ‘’Işığın madde ile
etkileşimi’’ ünitesi seçilmiştir. Literatürde ışık konusunun soyut kavramlar içerdiğinden dolayı
zor bir konu olduğunu, fen programında dördüncü sınıftan yedinci sınıfa kadar yer aldığını ve
araştırmacılar tarafından çalışılması önerilen bir konu olduğunu söylenmiştir (Kılınç, 2014). Bu
sebeple, STEM temelli algodoo etkinliklerinin öğrencilerin bilimsel yaratıcılıklarına katkısı
olup olmayacağı ışığın madde ile etkileşimi ünitesinde incelenmek istenmiştir. Bu amaçla, bu
çalışmada 2019/2020 öğretim yılında Kayseri ili Sarıoğlan ilçesinde yer alan demografik açıdan düşük düzeyde olan bir ortaokulda öğrenim gören yedinci sınıf öğrencilerinin, ışığın madde ile
etkileşimi ünitesinde bilimsel yaratıcılıkları üzerine STEM temelli Algodoo etkinliklerinin
etkisi araştırılmıştır. Veri toplama aracı olarak STEM temelli Algodoo etkinliklerinin yedinci
sınıf öğrencilerinin bilimsel yaratıcılıklarına etkisinin belirlenmesi amaçlandığından amaca
uygun olarak ‘’Bilimsel Yaratıcılık Testi’’ uygulanmıştır. Konunun öğretim aşamasında
kontrol grubunda bulunan öğrencilere ise, mevcut ilköğretim fen bilimleri dersi öğretim
programına dayanarak öğretim uygulanmış olup Milli Eğitim Bakanlığı fen bilimleri ders kitabı
kaynak olarak kullanılmıştır. Her iki öğretim metodunda ders planları ve kazanımlar dikkate
alınmıştır. Deney ve kontrol grubuna dersin fen bilimleri öğretmeni tarafından öğretimin
gerçekleştirilmesi sağlanmıştır. Bilimsel yaratıcılık test analizleri deney grubu öğrencileri
yönünde eğilim göstermiştir. Sonuç olarak STEM temelli Algodoo etkinliklerinin yedinci sınıf
öğrencilerinin bilimsel yaratıcılıklarını artırmıştır diyebiliriz.
Bu çalışmada STEM temelli etkinlikler ‘’Işığın madde ile etkileşimi’’ ünitesi dikkate
alınarak hazırlanmıştır. Araştırmacılar farklı ünite veya konular için etkinlik örnekleri ortaya
konulması önerilmektedir. STEM temelli etkinlikler ile öğrencilerin Algodoo programı
üzerinde bilimsel yaratıcılıklarına etkisi incelenmiştir. Algodooya eşlik edecek başka bir
yöntem incelenmesi önerilmektedir. Son olarak bu çalışma yedinci sınıf öğrencileri ile
çalışılmıştır. Dolayısıyla araştırmacılara farklı sınıf seviyeleri ile ilgili örnekler konulması
önerilmektedir.