STEM Temelli Algodoo Etkinliklerinin Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Işığın Madde İle Etkileşimi Ünitesindeki Bilimsel Yaratıcılıklarına Etkisi


Karakuzu B., Bektaş O.

Uluslararası Lisansüstü Çalışmalar Kongresi International Graduate Studies Congress , Balıkesir, Türkiye, 17 - 20 Haziran 2021, ss.568-570

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Balıkesir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.568-570
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada STEM temelli Algodoo etkinliklerinin yedinci sınıf öğrencilerinin bilimsel yaratıcılıklarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Dijital çağ olarak adlandırılan yaşadığımız yüzyılda Endüstri 4.0’ın etkisini hızla artırması ile teknolojinin baş döndürücü bir hızda ilerlemesi bilimsel, toplumsal yapılarda etkilerinin hissedilmesi eğitim ekosistemini de güncellemeye yönlendirmiştir. Dolayısıyla, bütün değişimler bireylerden beklenen rolleri de etkilemiş ve hedefler farklılaşmıştır. 2010 yılı ve sonraki yıllarda doğan çocuklar ‘’Alfa kuşağı’’ olarak tanımlanmıştır. Bu kuşaktaki mevcut öğrencilerin problem çözme, yaratıcılık gibi 21. Yy. becerilerini kazanmaları ve geliştirmeleri beklenmektedir (Eroğlu, 2018). Teknoloji temelli eğitimin kaçınılmaz olduğu günümüz dünyasında bireylerin STEM gibi alanlarda üretkenliklerini gösterebilmeleri hedeflenmektedir. Hedeflenen becerileri öğrencilerin kazanması ve geliştirmesi için mevcut eğitim sisteminin STEM temel alınarak dijital tabanda düzenlenmesi, STEM temelli etkinliklerin planlanması ve uygulanması, öğrencilere etkileri belirlenerek ortaya konması gerekmektedir. Bu sebeple, bu araştırmanın amacı, STEM temelli dijital ders içerikleri geliştirmek, ders planları oluşturmak ve STEM eğitim yaklaşımının derslere uyumunu sağlamaktır. Bu amaç doğrultusunda, geliştirilen etkinliklerin bilimsel yaratıcılık değişkenine etki edeceği düşünülmüştür. Bilimsel yaratıcılığın STEM eğitim yaklaşımı amaç ve ilkeleri ile örtüştüğü göz önüne alınarak araştırmaya dahil edilmiştir. Dolayısıyla, öğrencilerin dijital bir web programı olan Algodoo simülasyon programı kullanılarak STEM temelli Algodoo etkinlikleri yoluyla bilimsel yaratıcılıkları artırılması hedeflenmiştir. STEM temelli etkinliklerin gerçekleştirilebilmesi için algodoo programının tercih edilmesi 2015 yılında en iyi STEM eğitimi uygulaması olarak seçilmesinden kaynaklanır (Özer, 2019). Ayrıca algodoo iki boyutlu, çoğunlukla fizik konuları için düzenlenmiş ve ücretsiz olması bu programın kullanılmasında önem arz etmektedir. Kapsam olarak fizik alanında ‘’Işığın madde ile etkileşimi’’ ünitesi seçilmiştir. Literatürde ışık konusunun soyut kavramlar içerdiğinden dolayı zor bir konu olduğunu, fen programında dördüncü sınıftan yedinci sınıfa kadar yer aldığını ve araştırmacılar tarafından çalışılması önerilen bir konu olduğunu söylenmiştir (Kılınç, 2014). Bu sebeple, STEM temelli algodoo etkinliklerinin öğrencilerin bilimsel yaratıcılıklarına katkısı olup olmayacağı ışığın madde ile etkileşimi ünitesinde incelenmek istenmiştir. Bu amaçla, bu çalışmada 2019/2020 öğretim yılında Kayseri ili Sarıoğlan ilçesinde yer alan demografik açıdan düşük düzeyde olan bir ortaokulda öğrenim gören yedinci sınıf öğrencilerinin, ışığın madde ile etkileşimi ünitesinde bilimsel yaratıcılıkları üzerine STEM temelli Algodoo etkinliklerinin etkisi araştırılmıştır. Veri toplama aracı olarak STEM temelli Algodoo etkinliklerinin yedinci sınıf öğrencilerinin bilimsel yaratıcılıklarına etkisinin belirlenmesi amaçlandığından amaca uygun olarak ‘’Bilimsel Yaratıcılık Testi’’ uygulanmıştır. Konunun öğretim aşamasında kontrol grubunda bulunan öğrencilere ise, mevcut ilköğretim fen bilimleri dersi öğretim programına dayanarak öğretim uygulanmış olup Milli Eğitim Bakanlığı fen bilimleri ders kitabı kaynak olarak kullanılmıştır. Her iki öğretim metodunda ders planları ve kazanımlar dikkate alınmıştır. Deney ve kontrol grubuna dersin fen bilimleri öğretmeni tarafından öğretimin gerçekleştirilmesi sağlanmıştır. Bilimsel yaratıcılık test analizleri deney grubu öğrencileri yönünde eğilim göstermiştir. Sonuç olarak STEM temelli Algodoo etkinliklerinin yedinci sınıf öğrencilerinin bilimsel yaratıcılıklarını artırmıştır diyebiliriz. Bu çalışmada STEM temelli etkinlikler ‘’Işığın madde ile etkileşimi’’ ünitesi dikkate alınarak hazırlanmıştır. Araştırmacılar farklı ünite veya konular için etkinlik örnekleri ortaya konulması önerilmektedir. STEM temelli etkinlikler ile öğrencilerin Algodoo programı üzerinde bilimsel yaratıcılıklarına etkisi incelenmiştir. Algodooya eşlik edecek başka bir yöntem incelenmesi önerilmektedir. Son olarak bu çalışma yedinci sınıf öğrencileri ile çalışılmıştır. Dolayısıyla araştırmacılara farklı sınıf seviyeleri ile ilgili örnekler konulması önerilmektedir.