Önce “Güzel”, Sonra “Anne”: Influencer Annelerin Güzellik Söylemi


KOÇ Ç. T., AKTAŞ Y.

Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi , cilt.6, sa.2, ss.570-598, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Dijitalleşmiş bir dünya içerisinde hem dijitalleşmeden hem de sosyal medya platformlarından uzak kalmak neredeyse imkânsız hale gelmiştir. Bu nedenle tüm pazarlama stratejileri için önemli olan reklam ve tanıtım işbirlikleri, sosyal medya platformlarında popüler olan ve influencer olarak adlandırılan kişilere yönelmiştir. İdeolojileri yaymak için var olan influencerların dışında çoğu influencer, dijital medya platformlarını yeni kazanç kapısı olarak gördükleri ve bu mecralardan yüksek meblağlar kazandıkları açıktır. Çalışmada incelenen takipçi sayısı yüksek 3 influencer annenin; Instagram, YouTube ve Blog sayfalarında yaptıkları içeriklerde kadın ve kadın bedenine dair güzellik söylemleri analiz edilmiştir. Yapılan analizlerde influencer annelerin, kadınların koşullar ne olursa olsun güzel ve bakımlı olması gerektiği söylemlerine rastlanılmıştır. Birer reklam aracı haline gelen influencer annelerin kendi tanıttıkları ürünleri kullanmalarına karşın, takipçilerinin güzel birer anneye dönüşeceklerini savunmuşlarıdr. Bu düşünceyi desteklemek adına da kendileri her koşulda (hastalık, temizlik, uyku vs.) takipçilerine bakımlı görünmekle yükümlü hale gelmişlerdir. Ev içi veya ev dışı yaptıkları her faaliyette her anlarını güzel görünme gayesi gütmektedirler. Bu bağlamda influencer annelerin kadın ve bedeni üzerindeki söylemlerinde, ataerkil söylemin egemenliği gözlemlenmektedir.
: In a digitalized world, it has become almost impossible to stay away from both digitalization and social media platforms. For this reason, advertising and promotional collaborations, which are important for all marketing strategies, are directed to people who are popular on social media platforms and are called influencers. Apart from the influencers who exist to spread ideologies, it is clear that most influencers see digital media platforms as a new source of income and earn high amounts from these channels. The 3 influencer mothers with a high number of followers examined in the study; The beauty discourses about women and the female body were analyzed in the content they made on their Instagram, YouTube and Blog pages. In the analyzes made, it was found that influencer mothers said that women should be beautiful and well-groomed regardless of the conditions. They argued that although influencer mothers, who have become an advertising tool, use the products they promote, their followers will turn into beautiful mothers. In order to support this idea, they have become obliged to look well-groomed to their followers under all circumstances (illness, cleanliness, sleep, etc.). They aim to make every moment look beautiful in every activity they do inside or outside the home. In this context, the dominance of patriarchal discourse is observed in the discourses of influencer mothers on women and their bodies.